Disputas: Thomas Owens Svennungsen

Cand.scient. Thomas Owens Svennungsen ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The evolution and maintenance of phenotypic variation in adaptive traits

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Associate Professor Patsy Haccou, Centrum voor Milieuwetenschappen, Leiden, CML/Conservation Biology, Leiden, The Netherlands
Assistant Professor Tom Van Dooren, Leiden Univesity, Leiden, The Netherlands
Professor Tore Slagsvold, Universitetet i Oslo, Biologisk institutt, Oslo

Leder av disputas:  Professor Trond Schumacher

Veileder:  Thomas F. Hansen, Glenn-Peter Sætre og Øistein Haugsten Holen

I de fleste naturlige populasjoner vil individer til en viss grad være forskjellige, og det finnes mange forklaringer på slik variasjon. Arbeidene i denne avhandlingen undersøker muligheten for at variasjon i gitte trekk kan gjenspeile tilpasninger, og søker å finne betingelser for når variasjon kan evolvere og opprettholdes ved naturlig seleksjon innen en og samme populasjon. Det fokuseres på to typer fenotypisk variasjon: variasjon som har opphav i at individer er genetisk forskjellige, og variasjon som oppstår som følge av fenotypisk plastisitet, altså miljøbetinget variasjon i genetisk identiske individer. Problemstillingen er belyst med utgangspunkt i forskjellige biologiske kontekster. Trekkene det fokuseres på er: et byttedyrs forsvar mot predatorer (f.eks. graden av giftighet) når forsvaret er fastsatt av gener alene og når det er fenotypisk plastisk og indusert i respons på faktorer i miljøet, virulens (dvs. dødelighetsgrad) hos et patogen (f.eks. et virus), og fleksibel eggutkastning hos gjøkens vertsfugler. Undersøkelsene er av teoretisk art. Matematiske modeller som beskriver trekkets påvirkning på individers overlevelse og reproduksjon analyseres med hensyn til hvilke trekkverdier som utgjør optimale tilpasninger og som dermed kan forventes å evolvere i det lange løp. I hvert av arbeidene vises det at optimale tilpasninger kan medføre variasjon i trekk innen en og samme populasjon, og ofte under vide betingelser. Arbeidet er utført ved Senter for Økologisk og Evolusjonær Syntese (CEES), Biologisk Institutt, Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20