Disputas: Gunn Mari Grimsmo Teige

Gunn Mari Grimsmo Teige ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Sealing mechanisms at pore scale, and consequences for hydrocarbon exploration

Prøveforelesninger

Se prøveforelesningSe prøveforelesning

Dr. Rolando di Primio, Deutsches GeoForschungsZentrum, Potsdam, Tyskland
Professsor Quentin Fisher, School of Earth and Environment, University of Leeds, UK
Professor Emeritus Knut Bjørlykke, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Nils Roar Sælthun

Forseglingsmekanismer på poreskala og konsekvenser for leting etter hydrokarboner

Når letebrønner er tørre skyldes dette ofte at hydrokarboner har lekket fra feller der de tidligere var oppsamlet. Vurdering av risiko for lekkasje er derfor en viktig prosess innen oljeleting. Slike vurderinger baserer seg ofte på konsept som beskriver hvilke prosesser en tenker seg finner sted i undergrunnen. Denne doktorgradsavhandlingen viser at flere av disse konseptene er forenklede, og konkluderer med følgende:

(1) Mekanisk kompaksjon og assosiert underkompaksjon finner ikke sted for skifre i nordlige Nordsjøen og Haltenbanken på moderate til store dyp. Dette betyr at det ikke alltid er en sammenheng mellom overtrykk og seismisk respons. Prediksjon av poretrykk fra seismiske data bør derfor benyttes med større forsiktighet enn det som til nå har vært vanlig praksis i oljeindustrien.
(2) Olje kan bevares i en felle selv om overtrykket er så stort at fellen lekker. Dette kan skje ved at vann beveger seg gjennom reservoaret og lekker gjennom takbergarten, mens kapillær forsegling holder oljen igjen i fellen. Høyt overtrykk er derfor ikke nødvendigvis så negativt for bevaring av hydrokarboner i feller som det som vanligvis antas i oljeindustrien, spesielt ikke hvis nylige stress-endringer (sett i et geologisk tidsperspektiv) er minimale.
(3) På sikt vil vertikal bevegelse av vann kunne bringe med seg komponenter fra råoljen inn i takbergarten, som igjen lokalt vil kunne endre fuktegenskapene her. Dette medfører at kapillær forsegling over tid stedvis vil bryte sammen, og at sannsynligheten for oljelekkasje øker. Tidsaspektet og tykkelsen av bergarter som forsegler kapillært kan derfor spille en større rolle enn hva oljeindustrien i praksis legger til grunn.

Doktorgradsarbeidet har vært utført ved Statoil / StatoilHydro’s forskningssenter i Trondheim, og inkluderer 15 publiserte vitenskapelige artikler i internasjonale tidsskrift. Teige er førsteforfatter på 7 av disse artiklene.

For mer informasjon, kontakt Anita Sørlie.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20