Disputas: Annett Thøgersen

Cand. Scient. Annett Thøgersen ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): TEM and XPS studies of nanocrystals and clusters in nanostructured materials used for memory storage applications

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Richard Brydson, University of Leeds
Professor Eva Olsson, Chalmers University of Technology, Göteborg
Dr. Børge Holme, SINTEF/Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Einar Sagstuen

Veileder:  Arne Olsen, Terje Finstad og Bengt Svensson

Doktorgradsavhandlingen har bestått i å studere nye typer minnelagringsmaterialer som kan ha bedre lagringsegenskaper enn de vi bruker i dag. Arbeidet ble utført ved Fysisk Institutt og Senter for Materialvitenskap og Nanoteknologi, ved Universitetet i Oslo. Disse materialene inneholder partikler på nanometerstørrelsen (10-9m) som er sammensatt av silisium, germanium, erbiumoksid eller palladium, og er tilstede i ett tynt lag av silisiumoksid.

Når partiklene er så små, kan materialene ha endrede egenskaper. For å bruke disse materialene er det viktig og lære om disse egenskapene, som for eksempel økende båndgap og endrede atom- og elektronstruktur. Ved å bruke avanserte redskaper som transmisjonselektronmikroskopi og røntgenfotoelektronspektroskopi, var det mulig å studere i detalj egenskapene til nanopartiklene når de lages ved forskjellige temperaturer og materialsammensetninger.

I tillegg, ble vekst av nanopartiklene, defekter i strukturen og partikkel veksten ved eksponering av elektronstrålen studert i detalj. Dette kan ha store effekter på muligheten til å bruke dem som minnelagringsmateriale og er derfor viktig å få identifisert og kartlagt. Palladium nanopartiklene, for eksempel, har en interessant egenskap: de beveger seg i oksidet når de blir eksponert til en elektronstråle. Bevegelsesretning og hastighet kan manipuleres ved hjelp av intensiteten, størrelsen og plasseringen til elektronstrålen. Partiklene kan derfor bli plassert hvor ønskede og interessante strukturer kan lages. Karakterisering av disse partiklene er viktig fordi det kan være med på å forbedre de optiske egenskapene til en rekke elektroniske komponenter.

For mer informasjon, kontakt Christine Sundtveten.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20