Disputas: Tom Thorvaldsen

Tom Thorvaldsen ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): An electro-mechanics solver for the heart

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Gerhard Holzapfel, Avd. for biomekanik, Kungliga Tekniska høgskolan, Stockholm
Professor Bjørn Skallerud, Institutt for konstruksjonsteknikk, NTNU
Førsteamanuensis Tor Skeie, Institutt for informatikk, UiO

Doktorgraden er utført ved Simula Research Laboratory og Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo, innen fagområdet informatikk/mekanikk. Avhandlingens fokus er etableringen av et dataprogram for å beskrive hjertets sammentrekning i løpet av et hjerteslag.

Matematiske modeller er formulert for å beskrive hjertets oppførsel. Disse uttrykker blant annet noe om egenskapene til hjertematerialet, den elektriske ledningsevnen i hjerteveggen og prosessen for selve muskelsammentrekningen. Modellene beskriver hva som foregår inne i hver enkelt hjertemuskelcelle, så vel som egenskapene til hjertet som helhet.

De matematiske modellene kan omgjøres til et dataprogram. Ved å kombinere de ulike modellene i programkoden, kan dataprogrammet benyttes blant annet til å beregne hvordan en elektrisk puls spres før hvert hjerteslag og hvordan hjertet deformeres når det trekker seg sammen.

Datamodellen av hjertet (''datahjertet'') kan brukes til å utføre eksperimenter der man tidligere var nødt til å anvende forsøksdyr. Ved å påføre datahjertet hjertelidelser, eller gi det ulike hjertemedisiner, kan man observere hvilke virkninger dette har på hjertets evne til å pumpe blod. Med økt forståelse for de kompliserte prosessene i hjertet, kan slike forsøk bidra til bedre behandlingsmetoder og derigjennom redusere dødeligheten blant hjertepasienter.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20