Disputas: Terje Rosquist Tofteberg

Siv.Ing. Terje Rosquist Tofteberg ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Injection Molding of Microfeatured Polymer Components

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Principal-Scientist Reinhold Wimberger-Friedl, Philips Research Europe, Eindhoven
Professor Leif Rune Hellevik, Department of Structural Engineering, Norwegian University of Science and Technology
Associate Professor Glenn Terje Lines, Department of Informatics, University of Oslo and Simula Research Laboratory

Leder av disputas:  Arne Maus

Veileder:  Hans Petter Langtangen og Erik Andreassen

Ved å mikrostrukturere plastdelers overflate er det mulig å innføre nye egenskaper som i mange tilfeller kan gi en mangedobling av produktverdien. Avhandlingen utforsker hvordan slike fine overflatestrukturer effektivt og nøyaktig kan repliseres ved hjelp av sprøytestøping som er den vanligste og rimeligste måten å produsere store serier av plastdeler.

Et velkjent eksempel på slike produkter er CD-skiver hvor informasjon pakkes tett i små fordypninger på overflaten. Man kan også bygge inn annen avansert optisk funksjonalitet i plastoverflater for å lage optiske sensorer. Under arbeidet med doktorgraden som er utført ved SINTEF i Oslo har dokotranden jobbet sammen med flere norske bedrifter med utvikling av nye produkter.

Sprøytestøpte sensorer brukes blant annet av Tomra for å skille mellom ulike plasttyper i deres automatiserte resirkuleringssentre. Selskapet OptoSense har utviklet en ny CO2-sensor for kontinuerlig måling av innendørs luftkvalitet. Begge disse systemene er basert på diffraktive gitter eller hologrammer hvor detaljer mindre enn en mikrometer blir støpt inn i overflaten av et polymermateriale.

Innen medisinsk diagnostistikk er det mulig å lage en såkallt lab-on-a-chip hvor kanaler og reaksjonskammere støpes inn i en plastoverflate. Her nedskaleres klassiske laboratoriefunksjoner til mikronivå. Brikker på størrelse med et kredittkort kan utføre komplekse kjemiske analyser. For eksempel har det norske selskapet NorChip i samarbeid med SINTEF nedskalert sin metode for å detektere livmorhalskreft til et system basert på en plastbrikke.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20