Disputas: Ave Tooming-Klunderud

cand. scient. Ave Tooming-Klunderud ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Evolution of nonribosomal peptide synthetase gene clusters in cyanobacteria

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Geoffrey A. Codd, College of Life Sciences, University of Dundee, Scotland
Professor Sergey Zotchev, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Institutt for bioteknologi, Trondheim
Professor Bente Edvardsen, Universitetet i Oslo, Biologisk institutt, Oslo

Leder av disputas:  Professor Reidunn Aalen

Veileder:  Tom Kristensen (IMBV), Kjetill S. Jakobsen (CEES, Biologisk Institutt)

Cyanobakterier, også kjent som blågrønne alger, er en naturlig del av livet i ferskvann. Under optimale betingelser kan cyanobakterier danne oppblomstringer som kan skape en rekke problemer. Høye konsentrasjoner av cyanobakterier i vannet forstyrrer bruken som drikkevann, forårsaker vond lukt og gjør vannet uappetittlig. Men det største problemet er dannelsen av giftige peptider (toksiner), for eksempel peptider fra microcystin-familien, som er levertoksiner.

I en del av sin avhandling utført ved Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo, har Ave Tooming-Klunderud studert evolusjonære prosesser i gener som koder for enzymer som er nødvendige for biosyntesen av microcystiner. I den andre delen av avhandlingen karakteriseres gener som koder for enzymer for biosyntese av cyanopeptolin, et ikke-toksisk peptid som produseres av flere cyanobakterielle arter.

Avhandlingen viser at forskjellige prosesser som rekombinasjon, punktmutasjoner og delesjoner fører til produksjon av et stort antall forskjellige isoformer av disse peptidene. Selv om den biologiske funksjonen til peptidene ikke er kjent, viser resultatene fra denne avhandlingen at produksjon av forskjellige peptider og peptidvarianter er viktig for cyanobakterier.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20