Disputas: Tonje Tvegård

cand.scient. Tonje Tvegård ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Effects of UV light on cell cycle regulation in fission yeast

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Iain Hagan, Paterson Institute for Cancer Research, The University of Manchester, England
Dr. Ingun Alseth, Department of Molecular Biology and Neuroscience, University of Oslo, Rikshospitalet, Norway
Professor Pål Falnes, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Bjørn V. Johansen

Veileder:  Erik Boye, Beáta Grallert

Kreft skyldes celler der veksten ikke er kontrollert. Hvordan celler vokser og deler seg er viktige og grunnleggende biologiske spørsmål. For å forstå hva som går galt i kreftceller, er det avgjørende å forstå mekanismene som regulerer vekst av normale celler.

Alle nye celler, fra bakterier til menneskeceller, blir til ved at en celle lager en ny kopi av sitt arvestoff, DNA, og deler seg i to nye celler. Denne prosessen kan gjentas og gjentas og prosessen kalles en cellesyklus. Ved Avdeling for Cellebiologi på Radiumhospitalet jobbes det med å finne de molekylene som regulerer cellesyklus. Tonje Tvegård har utført sitt doktorgradsarbeid under ledelse av Erik Boye og Beáta Grallert i en gruppe der det forskes på hvordan celler regulerer starten av DNA replikasjon (doblingen av DNA). Når DNA replikasjon først er startet, følger celledeling etterpå, slik at avgjørelsen hvorvidt cellen skal replikere DNA eller ikke har stor betydning for cellevekst. Mange kreftceller har defekt regulering av DNA replikasjon, noe som understreker viktigheten av riktig regulering. Tvegård og medarbeidere har brukt gjærceller som modell for å studere regulering av cellevekst. Det viser seg at reguleringen av cellesyklusen i enkle organismer, som for eksempel gjærceller, er veldig lik den i menneskeceller og studier av enkle organismer har gitt forskerne verdifull kunnskap om de fundamentale egenskapene til menneskeceller.

Tvegård et al har vist at belysning av gjærceller med ultrafiolett lys gjør at DNA replikasjon blir kraftig forsinket. Dette er et helt nytt prinsipp for regulering av DNA replikasjon og det er funnet nye molekyler og nye mekanismer som deltar i denne reguleringen. Det er mye som tyder på at menneskeceller har akkurat den samme reguleringsmekanismen, som kan bidra til beskyttelse mot påvirkning fra DNA-skadelige behandlinger – som ultrafiolett lys.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20