Disputas: Heidi Tveit

Heidi Tveit ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Proteoglycans and proteins in the apical and basolateral secretory pathways of polarized Madine-Darby canine kidney (MDCK) cells

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Lars-Åke Fransson, Department of Cell and Molecular Biology 1, Lund University, Sweden
Professor Inger Helene Madshus, Institutt for patologi, Rikshospitalet/Universitetet i Oslo
Professor Pål Øystein Falnes, Universitetet i Oslo

Smitteoverføring av prionsykdommene - skrapesyke, kugalskap og Creutzfeldt-Jakobs sykdom - skjer verken gjennom bakterier eller virus. I stedet skjer det ved en endring av prionet, en type protein som hovedsakelig finnes i hjernen og sentralnervesystemet hos mennesker og dyr. Prionproteinet finnes på celleoverflaten, sammen med en rekke andre proteiner og funksjonen er ukjent. Det er å finne i to varianter, en hel og en delt, og begge forekommer hos både friske og syke individer. Proteiner produseres inni cellene og noen av disse, inklusive prionet, transporteres ut på overflaten av cellene. Prionet tranporteres etter en stund tilbake inn i cellen, der det enten blir destruert, delt eller endret til den syke formen.

Heidi Tveit har gjennom sin doktorgrad studert transport og deling av prionproteinet, ved Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo. Hun har vist at delingen av prionet i tillegg kan skje under transporten ut til celleoverflaten.

Epitelceller som er brukt i denne studien, har en overside og en underside og ulike transportveier til hver av disse sidene. Mange proteiner som skal transporteres ut av cellen, bærer lange sukkerkjeder, som blir koblet til proteinene under transport ut av cellen. Disse sukkerkjedene kan cellen bruke som merkelapper, slik at proteinet transporteres til riktig sted. Doktorgradsarbeidet har i stor grad gått ut på å studere de to transportveiene ut av cellen. Ved hjelp av kloning er det blitt laget et lysende protein med sukkerkjeder, slik at proteinets transport i cellen kan følges vha mikroskopi. Proteinet transporteres ut til begge sider av cellen, og kandidaten har klart å vise at det er store forskjeller i sukkerkjedene som blir satt på samme protein gjennom de to forskjellige transportveiene.

For mer informasjon, kontakt Reidunn B. Aalen (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20