Disputas: Ingunn Fride Tvete

Ingunn Fride Tvete ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Bayesian hierarchial modelling applied to insurance claims, earthquake predictions, marine biology and medicine

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Elja Arjas, Department of Mathematics and Statistics, University of Helsinki
Dr. Turid Follestad, Institutt for matematiske fag, NTNU
Professor Inge Helland, Matematisk institutt, UiO

Kan jordskjelv predikeres? Er det endringer i lyrens gytemønster? Hvor effektive er ulike blodtrykkssenkende midler? Kan bruk av antidepressivet paroxetin føre til en økt fare for selvmordsforsøk? Slike problemstillinger kan man se nærmere på med statistisk modellering. Bayesianske hierarkiske modeller kan være hensiktsmessige i så måte. Denne type modeller er meget fleksible, og man kan integrere usikkerhet fra forskjellige kilder på en god måte. Forhåndsviten, ekspertkunnskap og usikkerhet knyttet til disse bygges inn i modellen.

Denne avhandlingen tar for seg denne type modellering anvendt på en rekke problemstillinger. I to av disse, der man ønsker å modellere jordskjelv i rom og tid med hensyn på prediksjoner, og endringer i lyrens gytemønster i rom og tid ved å studere fangster av egg, har man mange registrerte nullobservasjoner. Å ta hensyn til disse er ikke trivielt, og det er valgt to ulike løsninger på dette innenfor det Bayesianske hierarkiske rammeverket.

For å undersøke effekten av medisiner baserer en seg på flere studier for samme medisin, og man ønsker å trekke konklusjoner på tvers av disse studiene. I avhandlingen samholdes flere studier av de blodtrykkssenkende midlene ACE-hemmere, kalsium antagonister og vanndrivende eller β-blokkere ved en Bayesiansk meta-analyse. Det blir konkludert med at midlene kan virke forskjellig mhp slag, koronær lidelse og hjertesvikt. Studier der man ser på antall selvmordsforsøk blant pasienter som får antidepressivet paroxetin eller placebo blir også samholdt ved hjelp av Bayesiansk analyse. I denne analysen ser man en økt fare for selvmordsforsøk ved bruk av paroxetin sammenlignet med placebo.

For mer informasjon, kontakt Yngvar Reichelt.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20