Disputas: Frode Tyholdt

cand.scient. Frode Tyholdt ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Chemical solution deposition of piezoelectric Pb(Zr,Ti)O3 and multiferroic BiFeO3 thin films

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Gunnar Westlin, Department of Materials Chemistry, Uppsala University, Uppsala, Sweden
Dr. Theodor Schneller, RWTH Aachen, Aachen, Germany
Professor Poul Norby, Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Svein Stølen

Veileder:  Professor Helmer Fjellvåg

I et mikroelektromekanisk system (MEMS) blir silisium brukt som utgangsmateriale for å lage små mekaniske strukturer. Man kan i tillegg innpasse andre funksjonelle materialer som detekterer eller reagerer på ytre stimuli. En analogi er at man på denne måten kan utstyre en silisiumkrets (hjernen) med sanser tilsvarende menneskets, som for eksempel syn, hørsel, lukt, følelse i tillegg til bevegelse. Det funksjonelle materialet må integreres inn i et MEMS som en tynn film med tykkelse på 0,1 til 10 mikrometer.

Tyholdt har utviklet metodikk og utstyr for deponering og karakterisering av tynne filmer av to metalloksider. Han har lagt en metall-organisk løsning på en silisiumoverflate. Etter tørking og avbrenning blir det dannet et tynt oksidlag. Metoden egner seg godt til deponering av oksider av flere grunnstoffer. Han har utviklet en ny metode basert på metall-alkoksider for deponering av BiFeO3. Tyholdt beskriver også hvordan selve fremstillingen styrer kvaliteten til tynnfilmene. Høy kvalitet er viktig for praktisk bruk.

Arbeidet et utført ved Kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo under prosjektet FIN (Films, Interfaces and Nanomaterials). Arbeidet har hatt stor betydning for utviklingen av aktiviteten på MEMS med piezoelektriske aktive elementer i Norge. En aktivitet som nå er internasjonalt anerkjent.

For mer informasjon, kontakt Raul Boris Briceno.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20