Disputas: Lina Lutnes Uri

Lina Lutnes Uri ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Compaction of ductile granular media: an experimental study

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Eric Clément, ESPCI, Paris
Førsteamanuensis Unni C. Oxaal, Universitetet for Miljø- og Biovitenskap
Senior forsker Anders Malthe-Sørenssen, Universitetet i Oslo

Denne oppgaven er en eksperimentell studie av hvordan en samling av formbare kuler pakkes eller fortettes under gravitasjon. Mange systemer består av myke og formbare korn, og derfor er disse av stor interesse både vitenskaplig og industrielt. Eksempler på systemer med formbare korn kan være en stabel med tomater, korn i en kornsilo, snølykter, og pressede metall- og plastmaterialer.

En fortettingsprosess av myke korn er også relevant for hvordan sedimenter pakkes sammen langt under havbunnen, og for forståelsen av hvordan sedimentkorn fordeler trykk mellom seg, noe som kan være svært viktig for olje- og gassindustrien.

I dette arbeidet er det målt kornposisjoner og total høyde av en samling formbare korn i en sylinder eller mellom to plater som funksjon av tid mens pakningen siger sammen under gravitasjon. Trykket på bunnen av pakningen er også målt som funksjon av tid, og viser en kompleks oppførsel som kommer av kornenes evne til å skifte form.

Ved å sammenligne pakninger av formbare kuler med pakninger av harde kuler ses store forskjeller i strukturen, noe som understreker betydningen av formbarhet i pakkeprosesser. Strukturen i pakninger av formbare korn ser derimot ikke ut til å være vesentlig forskjellig om de pakkes ved konstant hastighet istedenfor trykk.

Arbeidet er utført ved Fysisk institutt og senteret Physics of Geological Processes ved Universitetet i Oslo, med professor Jens Feder som hovedveileder og professor Torstein Jøssang som medveileder.

For mer informasjon, kontakt Heidi Bruvoll.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20