Disputas: Marianne Uteng

cand.scient. Marianne Uteng ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Dynamics of the mitotic molecular motor, Eg5

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Senior Scientist Dr. Ann Ephrussi, EMBL - European Molecular Biology Laboratory, Heidelberg, Germany
Professor Harald Stenmark, Institute for Cancer Research, The Norwegian Radium Hospital, Oslo
Professor Oddmund Bakke, Institutt for molekylær biovitenskap Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Reidunn Aalen

Veileder:  Thomas Surrey (EMBL, Heidelberg)

I dette studiet ble det for første gang vist hvordan et motorprotein beveger seg under celledeling. Motorproteiner er molekylære komplekser som kan omdanne kjemisk energi til mekanisk energi og dermed utføre arbeid inne i en celle. Motorproteinet som ble studert kalles Eg5, og er kjent for å være helt nødvendig for å drive celledelingsprosessen hos de fleste dyr, inkludert mennesker. Av denne grunn er Eg5 et mulig 'målprotein' for medikamenter til behandling av kreft i fremtiden. Denne doktoravhandlingen gir en ny forståelse av Eg5’s rolle i celledelingsprosessen, ettersom studiet av hvordan Eg5 beveget seg ga informasjon om hvordan Eg5 utfører sin funksjon.

Forsøkene ble utført i eggekstrakt fra frosken Xenopus Laevis som er et ideelt modellsystem for studier av celledelingsmaskineriet, kalt det mitotiske spindel. Vi fusjonerte Eg5 til grønt fluoriserende protein (GFP), og deretter studerte vi hvordan de grønt lysende Eg5 motorproteinene beveget seg ved bruk av mikroskopi. Resultatene viste at Eg5 utfører forskjellige oppgaver i den mitotiske spindelen:

• I senteret av den mitotiske spindelen jobber Eg5 med å flytte proteinfilamenter, kalt mikrotubuli, relativt til hverandre.
  • Utenfor senteret av den mitotiske spindelen blir Eg5 transportert langs mikrotubuli av et annet motorprotein, samtidig som Eg5 binder mikrotubulifilamente sammen.
  • Disse ovennevnte funksjonene til Eg5 er nødvendig for både å danne og opprettholde arkitekturen av den mitotiske spindelen under celledeling.

Arbeidet ble utført ved European Molecular Laboratories (EMBL), cellbiology & biophysics, i Heidelberg, Tyskland.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20