Disputas: Audrun Utskarpen

Sivilingeniør Audrun Utskarpen ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Endocytosis and retrograde transport of Shiga toxin and ricin

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Elizabeth Smythe, Department of Biomedical Sciences, University of Sheffield, Western Bank, Sheffield S10 2TN, United Kingdom
Dr. Anders Sundan, Institutt for kreftforskning og molekylær medisin, Medisinsk-teknisk forskningssenter, Olav Kyrres gate 3, 7489 Trondheim
Dr. Trond Berg, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo, Pb. 1041 Blindern, N-0316 Oslo

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Uwe Klein

Veileder:  Kirsten Sandvig og Tore-Geir Iversen

Toksiner - dødelige og nyttige: Sivilingeniør Audrun Utskarpen har sammen med medarbeidere ved Radium¬hospi¬talet og Harvard Medical School forsket på hvordan spesielle toksiner (giftstoffer) fra bakterier og planter utnytter maskineriet i menneskeceller til å drepe cellene. Denne typen gift¬stoffer fra bakterier kan forårsake sykd¬om¬mer som kolera, stivkrampe og milt¬brann, samt diaré og nyresvikt. De samme toksinene kan også brukes i kreftbehandling. Alle kreftceller har en spesiell signatur på overflaten, og et molekyl som gjen¬kjenner denne signaturen kan kobles på toksinene, slik at de finner kreftcellene og dreper dem.

Etter at toksinene har kommet seg inn i cellene, utnytter de et nett av alle¬rede eksisterende fraktruter for å bli trans¬portert fra rom til rom helt fram dit hvor proteinene i cellene lages. Toksinene ødelegger produksjonen av nye proteiner, og cellene dør. Audrun Utskar¬pen og medarbei¬dere har funnet fram til nye molekyler som sørger for frakten på disse rutene. Alle nærings- og signalstoffer på vei inn i eller ut av cellene benytter de samme fraktrutene, og feil på disse kan gi opphav til sykdommer som kreft. Derfor er forskningen viktig for å forstå hvordan kreft oppstår og kan bekjempes.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20