Disputas: Jørn Inge Vestgården

cand. scient. Jørn Inge Vestgården ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Magnetic dynamics in in superconducting films and devices

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Christian Jooss, Universität Göttingen, Tyskland
Jan Petter Hansen, Universitetet i Bergen
Larissa Bravina, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Johan Taftø

Veileder:  Yuri Galperin, Daniel Shantsev

Avhandlingen er i fysikk og handler om magnetfelt i superledere. Tre eksempler er studert. 1) Hvordan en magnetisk domenevegg kan brukes til flytte magnetiske virvler i en superleder. 2) Hvordan små hull hjelper magnetfelt til å trenge fortere inn i tynne superledere. 3) Hvordan en superledende qubit (dvs. minste enhet i en kvantedatamaskin) i bevegelse påvirkes av støy.

En superleder karakteriseres ved at elektrisk strøm går uten motstand eller tap. Dette kan utnyttes til tapsløs strømoverføring over lange avstander og til å lage svært kraftige elektromagneter. Men vel så viktig for anvendelser er også de høyst unike magnetiske egenskapene, som kan brukes bla. innen lavtemperatur-elektronikk, deteksjon av svake magnetfelt, og i kvantedatamaskiner. Slik bruk krever at viktige egenskaper både er forstått og kan endres etter behov. Avhandlingen tar for seg ulike måter dette kan gjøres på. Felles for problemene er at de er dynamiske, dvs. at tid inngår og at resultatet endres ettersom hvor fort noe gjøres. Superlederens romlige utforming er også noe som diskuteres grundig. Faktisk kan små endringer av utforming gi store endringer av egenskaper. F.eks. kan man skape kanaler for flytting av magnetiske virvler ved å lage rekker av små hull i superlederen.

Arbeidet er utført ved gruppen for avanserte materialer og komplekse systemer (AMKS) ved Fysisk institutt, Universitetet i Oslo. Avhandlingen kombinerer analytiske utregninger med numeriske simuleringer. Modellene forholder seg i stor grad direkte til eksperimenter (magneto-optiske avbildning av magnetfelt) utført ved gruppen.

For mer informasjon, kontakt Gyri Nørbech.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20