Disputas: Ingrid Chieh Yu de Vibe

Cand.Scient Ingrid Chieh Yu de Vibe ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Type Safety for Distributed Concurrent Objects and Runtime Upgrades

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Sophia Drossopoulou, Department of Computing, Imperial College London
Professor Tarmo Uustalu, Institute of Cybernetics, Tallinn University of Technology
Post.doc Martin Giese, Department of Informatics, University of Oslo

Leder av disputas:  Annik Myhre

Veileder:  Einar Broch Johnsen og Olaf Owe

Ingrid Chieh Yu har levert en avhandling bestående av fire vitenskapelige artikler som tar for seg hvordan man kan oppgradere distribuerte datasystemer uten nedetid og hvordan kommunikasjon mellom distribuerte komponenter kan bli forstått. Arbeidet er utført ved forskningsgruppen Presis Modellering og Analyse ved Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo.

Distribuerte datasystemer dominerer mye av infrastrukturen i våre samfunn og det stilles store krav til disses tilgjengelighet. Økonomiske transaksjonssystemer, kontrollsystemer for luftfart og enkelte internettjenester er eksempler på slike systemer. Kravene til systemenes tilgjengelighet er høye og samtidig stilles det krav til at disse systemene må kunne oppgraderes. Oppdateringene kan være feilretting eller funksjonalitetsutvidelser og -endringer. For livskritiske systemer er det viktig at endringene skjer på en velkontrollert måte uten nedetid og at endringene er pålitelige slik at systemene ikke feiler etter oppgraderingene.

Denne avhandlingen tar for seg formell modellering av distribuerte objektorienterte systemer hvor objektene kjører parallelt og kommuniserer seg imellom ved hjelp av asynkrone metodekall. Avhandlingen adresserer hvordan vi kan garantere typesikkerhet for språk med asynkrone metodekall og hvordan kan vi kan garantere typesikkerhet for språk med dynamiske oppdateringer.

For å svare på disse spørsmålene utvikles det semantisk baserte analysemetoder og introduseres metoder for trygge dynamiske systemoppdateringer. Metodologien som ble brukt for denne avhandlingen tilhører familien av formelle metoder, mer spesifikt, type- og effektsystemer for programanalyse.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20