Disputas: Thomas Vik

Thomas Vik ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Global tracker for the ALICE High Level Trigger

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Hans Åke Gustafsson, Universitetet i Lund
Professor Jan Sigurd Vaagen, Universitetet i Bergen
Professor Larissa Bravina, Universitetet i Oslo

Doktorgradsarbeidet er utført ved fysisk institutt, universitetet i Oslo. Avhandlingene er under fagområdet relativistisk tungionefysikk, som er en del av kjerneog energifysikk.

ALICE eksperimentet ved LHC ved laboratoriet CERN skal måle kollisjoner mellom to stråler av blykjerner, hver med hastighet tett oppunder lyshastigheten. Ved å måle slike kollisjoner kan vi oppnå kunnskap om den sterke kjernekraften.

Datamengden i disse kollisjonene vil være så enorm at det ikke er mulig å lagre alle dataene. Derfor er det utviklet et system kalt High Level Trigger (HLT), som skal analysere kollisjonene mens eksperimentet pågår, og lete etter signaturer for å velge ut interessante kollisjoner for lagring. Et viktig element i HLT-systemet er sporgjenfinning av ladde partikler. I doktorgradsarbeidet mitt har jeg introdusert en metode for sporgjenfinning: Kalman filter. En av hovedgrunnene til å inkludere denne metoden, er at den er spesielt god til å forbinde spor mellom forskjellige detektorere (ALICE er satt sammen av mange detektorer). Det introduserte Kalman filteret har god effektivitet til å gjenfinne partikler, og det fungerer meget raskt.

I tillegg har jeg undersøkt en bestemt signatur som HLT vil lete etter: noen tunge partikler, kalt quarkonium, henfaller blant annet til dielektroner (e+e). En detektor i ALICE detekterer elektroner, men det vil være en stor bakgrunn tilstede, både elektroner fra andre kilder og andre typer partikler som blir feilaktig detektert som elektroner. HLT vil analysere disse detekterte partiklene, og vil redusere bakgrunnen med en faktor på mer enn ti.

For mer informasjon, kontakt Heidi Bruvoll.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20