Disputas: Zeljko Vrba

Dipl.Ing. Zeljko Vrba ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Implementation and performance aspects of Kahn process networks

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Prashant Shenoy, Department of Computer Science, University of Massachusetts
Professor Lasse Natvig, Department of Computer and Information Science, Norwegian University of Science and Technology
Professor Tor Skeie, Department of Informatics, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor Annik Myhre

Veileder:  Pål Halvorsen og Carsten Griwodz

For å spare strøm og redusere oppheting kjører moderne prosessorer på lavere frekvens enn de tidligere prosessorene. Produsentene kompenserer performansetapet ved å innpakke flere kjerner i en brikke som da kan kjøre flere programmer samtidig. Selv om prosessorer med flere kjerner har større total regnekraft enn de tidligere prosessorer, kjører likevel de fleste eksisterende programmer tregere enn på de eldre prosessorer. Dette skjer fordi programmer flest er skrevet på en måte som tillater dem å utnytte kun en av flere kjerner. For at et program skal kunne utnytte flere kjerner, må det omskrives nesten fra bunnen av, som er tidskrevende og dyrt. Ikke minst, utivklerne må lære en helt ny tankemåte. I dette arbeidet, som ble utført i perioden 2005-2009 ved Institutt for informatikk og Simula, har vi undersøkt hvordan vi kan gjøre det lettere å utvikle parallelle programmer som bruker flere kjerner. Vi tok utgangspunktet i det matematiske rammeverket av ”Kahn process networks”, som stammer fra 1970-tallet, og implementerte et bibliotek som gjør det mulig at eksisterende programmer kan lett utvides til å bruke flere kjerner. Med bruk av vårt bibliotek vil programmer automatisk kunne bruke alle tilgjengelige kjerner i en datamaskin, uten noen endringer. Våre eksperimenter har også vist at tilpasning av eksisterende programmer til vårt bibliotek krever minimale endringer i eksisterende kode.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20