Disputas: Tram Thu Vuong

Tram Thu Vuong ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Regulatory aspects of proteoglycan synthesis, modification, and sorting in epithelial MDCK cells

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Marion Kusche-Gullberg, Institutt for biomedisin, Bergen
Professor Harald Stenmark, Biokjemisk avdeling, Institutt for kreftforskning, Det Norske Radiumhospital, Oslo
Professor Trond Berg, Universitetet i Oslo, Institutt for molekylær biovitenskap

Proteoglykaner representerer en klasse av proteiner som finnes i alle flercellede dyr og som bærer mange sukkerkjeder. Disse sukkerkjedene inneholder spesifikke mønstre av sulfatgrupper som er viktige for proteoglykanenes ulike funksjoner. Proteoglykaner har vært gjenstand for økende oppmerksomhet på grunn av at deres struktur endres ved alvorlige sykdommer som kreft, diabetes og aterosklerose. Interesse har også i større og større grad vært knyttet til proteoglykanenes betydning i fosterutviklingen. Vuong har i sitt doktorgradsarbeid studert reguleringsmekanismer for syntese og sortering av proteoglykaner i epitelceller. Resultatene medfører en bedre forståelse av hvordan cellenes produksjonsmaskineri fungerer, samt hvordan dette reguleres under ulike forhold.

Cellemembranen i epitelceller er inndelt i to motsatte sider, og det går separate transportveier fra cellens indre til og fra hver av disse. Doktorarbeidet indikerer at sukkerkjeder av kondroitinsulfat type kan inneholde informasjon av betydning for sortering av proteoglykaner til epitelcellenes apikale side. Videre har kandidaten vist at proteoglykanene blir modifisert ulikt ved endringer i de regulatoriske utfordringer som cellene utsettes for. Studier av ett bestemt modellproteoglykan, som transporteres i ulik mengde til de to sidene av epitelcellene, indikerte at proteiner på vei til apikal og basolateral side skiller lag tidligere enn man har antatt, og at det kan finnes separate syntesesteder for hver av de to transportsveiene.

Arbeidet er utført ved Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo, under veiledning av professsor Kristian Prydz. Prosjektet har vært finansiert av Den Norske Kreftforening.

For mer informasjon, kontakt Reidunn B. Aalen (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20