Disputas: Knut Waagan

cand. scient. Knut Waagan ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Numerical methods for first order hyperbolic evolution equations

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Christian Rohde, Department of Mathematics, University of Stuttgart
Førsteamanuensis Espen Robstad Jacobsen, Matematisk institutt, NTNU
Professor Tom Lindstrøm, Matematisk institutt, UiO

Leder av disputas:  Professor Hans Brodersen

Veileder:  Nils Henrik Risebro, CMA og Kenneth Hvistendal Karlsen, CMA

Anvendt matematiker Knut Waagan har som doktorand arbeidet med utvikling og testing av metoder for å beregne blant annet astrofysiske strømninger med datamaskiner. Disse strømningene har egenskaper som stiller store krav til regnemetodene. I beregningene er det bare mulig å representere systemet ned til en viss oppløsning, omtrent som piksler på en dataskjerm. I systemer av stor skala vil det derfor foregå energiomdanningsprosesser som man ikke kan oppløse, men som likevel har stor betydning for hele systemet. Metodene er utviklet for å ta høyde for dette ved hjelp av termodynamikkens annen lov. Matematisk sett er problemet å løse partielle differensiallikninger av en type som kalles konserveringslover. Doktoranden har også vist nye konvergensresultater for numerisk løsning av Hamilton-Jacobilikninger, en form for partielle differensiallikninger som blant annet brukes i kontrollteori.

Arbeidet er utført ved Center of Mathematics for Applications ved Universitetet i Oslo, samt under et opphold i Tyskland ved Universitetet i Würzburg.

For mer informasjon, kontakt Yngvar Reichelt.

Publisert 30. mars 2012 15:53 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20