Disputas: Torgrim Walle

siv. ing. Torgrim Walle ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Shape variations due to cooling

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. ing. Kai-Friedrich Karhausen, Hydro Aluminium, Bonn, Tyskland
Professor Odd Sture Hopperstad, Institutt for konstruksjonsteknikk, NTNU, Trondheim
Førsteamanuensis II Joakim Sundnes, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Dag Langmyhr

Veileder:  Prof. Bjørn Andersson (Sintef), Dr. Artem Pilipenko (Sintef) og Prof. Hans Petter Langtangen (UiO)

Aluminiums profiler benyttes i økende grad til produkter i bil, transport, bygg og ulike rammer hvor automatisert produksjon stiller strenge krav til riktig form. Profilene produseres i en prosess hvor aluminium presses ut gjennom en dyse under høyt trykk og temperatur. Under den påfølgende raske avkjølingen som er nødvendig for å oppnå høy styrke, vil ulike deler krympe i ulik hastighet slik at både tykkelsestoleranse og form endres. Et viktig konkurransefortrinn er derfor å beherske avkjølingsforhold slik at de riktige tiltak kan iverksettes for å redusere disse formendringene. I denne doktorgraden er de generiske mekanismer som ligger til grunn for disse endringene identifisert ved å studere sammenhengen mellom termiske gradientmønstre og de resulterende deformasjoner. Dette er oppnådd ved å utføre eksperimentelt arbeid hvor deformasjoner er fremprovosert under ulike avkjølingsbetingelser. De eksperimentelle formforandringene er deretter etterlignet vha 3D matematiske modeller slik at hele sammenhengen kjøling – kjølemønster - lokale deformasjoner – formforandringer blir forstått. Arbeidet er utført ved SINTEF i tilknytning til Institutt for Informatikk (UiO).

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:53 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20