Disputas: Even Walseng

cand.scient. Even Walseng ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Regulation of MHC-II endocytosis in antigen presenting cells

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Eric Long, National Institute of Health, Laboratory of Immunogenetics NIAID-NIH, Rockville, USA
Dr. Johanna Olweus, Immunologisk institutt, Rikshospitalet, Oslo
Professor Bjarne Bogen, Immunologisk institutt, Rikshospitalet, Oslo

Leder av disputas:  Professor Reidunn Aalen

Veileder:  Oddmund Bakke, Paul A. Roche

MHC klasse II proteiner (MHC II) spiller en vital rolle i det adaptive immunforsvaret rettet mot blant annet sykdomsfremkallende bakterier. Disse proteinene finnes på en gruppe spesialiserte celler, kalt antigenpresenterende celler, der MHC II ”viser frem” biter av bakterier (peptider) til hjelpe T celler. Når T cellene aktiveres av disse fragmentene vil en immunrespons bli satt igang.

MHC II transporteres mellom cellens overflate og interne rom (endosomer) der proteinfragmentene blir festet til MHC II.

Målet med dette studiet var å undersøke hvordan MHC II proteinene trafikkerer i cellen, og hvordan ulik modifisering av disse proteinene påvirker denne trafikken. Vi har kartlagt to viktige og til nå ukjente aspekter vedrørende MHC II transport.

Ved å manipulere proteiner som er involvert i internaliseringsprosesser fra cellens overflate har vi funnet at peptidlastede MHC II proteiner internaliseres anderledes enn nydannete MHC II proteiner som er assosiert med et hjelpeprotein kalt Invariant kjeden.

Ubiquitinering er en modifisering av MHC II som flere mener styrer internalisering av MHC II fra cellens overflate. Våre funn viser at ubiquitin modifisering av MHC II ikke er nødvendig for dets opptak, men derimot fører til nedbrytning av MHC II. Dette fører til økt MHC II på overflaten av aktiverte celler. Våre resultater fører til en helt ny tolkning av grunnlaget for de økte mengdene MHC II på cellens overflate.

Siden MHC II proteinene er vitale for å sette i gang en adaptiv immunrespons, er en grundig forståelse av deres virkemåte nødvendig for å utvikle vaksiner til bekjempelse av infeksjoner og kreft.

Arbeidet ble hovedsaklig utført ved National Institutes of Health, Bethesda, USA.

For mer informasjon, kontakt Eli Ording.

Publisert 30. mars 2012 15:53 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20