Disputas: Bjørn Wangensteen

Bjørn Wangensteen ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Remote sensing-based quantification and analysis of earth surface processes in periglacial and glacial environments – case studies from Iceland, Svalbard and southern Norway

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Prof. Lothat Schrott, Inst. für Geogr. und Regionalforschung, Universität Wien
Prof. Cecilie Rolstad, Inst. for matematiske fag og teknologi, UMB
Førsteaman. Leif Sørbel, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo

I en doktorgradsavhandling i Geomatikk skrevet ved Instiutt for geofag, Universitetet i Oslo, tar Bjørn Wangensteen for seg ulike teknikker for å måle forandringer i jordoverflaten i fjellområder og arktis ved hjelp av satelittbilder, flyfoto og bilder tatt på bakken. Resultatene fra arbeidet viser bl.a. hvordan bevegelsen til isbreer og ustabile skråninger kan måles ved bruk av satellittbilder og flyfoto, og hvordan kysterosjon på Svalbard kan måles ved hjelp av nøyaktige bilder tatt på bakken. For tre utløpere fra Jostedalsbreen brukes metodene til å måle brehastigheter på over 1,5 meter per døgn, mens isbreene og skråningen på Island viser bevegelser på opptil 80 cm i året. Breene som det er brukt radarsatelittbilder for å måle hastigheter for på Svalbard, beveger seg opptil 40 cm i døgnet. Metodene er også brukt til å måle høydeforandringer for bla. isbreer. For Nigardsbreen, en av de mest kjente utløperne fra Jostedalsbreen, er det målt en gjennomsnittelig høydeforandring på 22,1 meter for blåisområdene fra 1984 til 2001. En tilsvarende metode er brukt til å måle kysterosjon i Kongsfjorden på Svalbard, men her er de årlige forandringen bare omlag 3 mm fra 2002 til 2004. Høyfjellsområder, artiske områder og breer dekker i dag over en tredjedel av jordens landareal. I lys av klimaforandringer og økende menneskelig aktivitet er det viktig med kunnskap om prosessene som styrer utviklingen av landskapet i disse områdene. Metodene som er brukt i denne avhandlingen kan derfor brukes til å skaffe viktig bakgrunnsinformasjon, samt brukes til overvåking av forandringer i landskapet for disse områdene. Bjørn Wangensteen arbeider i dag med data fra digitale flybårne sensorer i kart- og flyfotograferingsfirmaet TerraTec på Lysaker.

For mer informasjon, kontakt Nils Roar Sælthun.

Publisert 30. mars 2012 15:53 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20