Disputas: Marius Hvistendahl Widerøe

cand.scient. Marius Hvistendahl Widerøe ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Hydrogen in oxidic materials

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Førsteamanuensis Eivind Skou, Institut for Fysik og Kemi, Syddansk Universitet, Odense, Danmark
Professor Tor Grande, Institutt for materialteknologi, NTNU, Trondheim
Professor Poul Norby, Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Tyge Greibrokk

Veileder:  Truls Norby, Finn Willy Poulsen

Doktorgradsoppgaven ”Hydrogen in Oxidic Materials” er utført ved Universitet i Oslo, Kjemisk Institutt, Senter for Materialvitenskap og Nanoteknologi. Avhandlingen ligger innenfor område hydrogen som alternativ energikilde og er spesielt rettet mot keramiske membraner som kan brukes innenfor brenselscelleteknologi og hydrogenproduksjon.

Avhandlingen har vist at en rekke keramiske membraner (metalloksider) lekker nøytralt hydrogen. Lekkasjen fører til en viss grad av kjemisk kortslutning som resulterer i lavere utnyttelsesgrad av brenselet (hydrogen) i en brenselscelle, noe man tidligere ikke har vært klar over. I tillegg dannes ekstra vann ved katoden (den ene siden av membranen), en uønsket effekt. Lekkasjen kan også føre til ukorrekte målinger av protontransporttall og protonledningsevne. Derimot kan lekkasje av nøytralt hydrogen i keramiske membraner være positivt når membranen brukes til separasjon av hydrogen fra fossile brensel. Fremtidig forskning på dette område kan kanskje avdekke en ny gruppe materialer til bruk i separasjonsprosesser for hydrogen. Denne typen lekkasje i metalloksider har hittil ikke vært beskrevet.

Avhandlingen har også ført til syntese av et hittil ukjent materiale; neodymoksihydrid med den kjemiske formelen NdHO.

Metodene som er benyttet er i hovedsak ledningsevne-, transporttall-, permeabilitet- og termogravimetrimålinger kombinert med røngten- og nøytrondiffraksjon samt Ramanspektroskopi.

For mer informasjon, kontakt Raul Boris Briceno.

Publisert 30. mars 2012 15:53 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20