Disputas: Bror Johan Wik

Bror Johan Wik ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Group 9 and 10 transition metal diimine complexes in C-H activation chemistry

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Cornelius Elsevier, Universiteit van Amsterdam, Nederland
Professor Reiner Anwander, Kjemisk institutt, Universitetet i Bergen
Førsteamanuensis Ute Krengel, Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo

Hydrokarbonet metan (CH4) er hovedkomponenten i naturgass. Metan er en viktig kilde til både hydrogen og metanol, som kan være fremtidens energibærere. Metan og metanol er også råstoff for andre viktige kjemikalier. Omdannelsen av metan til metanol skjer i dag i to trinn ved hjelp av katalyserte prosesser. Først blir metan omdannet til syntesegass (CO + H2), deretter blir syntesegassen omdannet til metanol. Kjemikere har sett for seg at dette kan gjøres i ett trinn ved bruk av platinaforbindelser som katalysatorer. Foreløpig er ikke disse metodene industrialiserbare, men med mer kunnskap om hvordan de fungerer kan man utvikle mer energiøkonomiske og miljøvennlige måter å omdanne hydrokarboner til verdifulle produkter.

I omdanningen av metan til metanol er spalting av bindinger mellom karbon hydrogen sentrale prosesser. Bror Johan Wik har undersøkt ulike platinaforbindelser og hvordan slik spalting av metan og andre hydrokarboner skjer på disse forbindelsene. Det er vanskelig å få hydrokarbonet til å binde seg til platina. Wik har imidlertid vist at når det først er bundet til platina, så vil bindingen mellom karbon og hydrogen lett brytes. Bedre forståelse av disse reaksjonene gir viktige bidrag til utviklingen av bedre katalysatorer, og skaper muligheter for mer effektiv og miljøvennlig utnyttelse av naturressursene i fremtiden.

Arbeidet har blitt utført ved Forskningsgruppen for katalyse, Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo. Stop-flow UV/Vis målinger ble utført ved Universitetet i Erlangen-Nürnberg.

For mer informasjon, kontakt Trine-Lise Knudsen.

Publisert 30. mars 2012 15:53 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20