Disputas: Erlend Fornæss Wold

Erlend Fornæss Wold ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Iterations of automorphisms and proper holomorphic embeddings of Riemann surfaces into C^2

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Franc Forsternic, Institute of Mathematics, Physics and Mechanics, University of Ljubljana
Professor Frank Kutzschenbauch, Institute of Mathematics, University of Bern
Førsteamanuensis Nils Øvrelid, Matematisk institutt, Universitetet i Oslo

I den første delen av oppgaven beskjeftiger vi oss med såkalte "basins of attraction" for følger av automorfismer av C^n. Spesielt er vi interesserte i når disse er biholomorft ekvivalente med C^n – dvs. såkalte Fatou-Bieberbach områder - og hvilke egenskaper de i så fall kan ha. Vi utleder eksistensteoremer, og gir flere nye eksempler på slike.

Den andre delen av oppgaven er sentrert rundt propre holomorfe embeddinger av Riemanske flater inn i C^2. Problemet er det gjenværende tilfellet av det mer generelle problemet med å minimalisere embeddingsdimensjonen for steinske mangfoldigheter.

Vi konkluderer blant annet med at alle endelig sammenhengende planområder, samt alle endelig sammenhengende områder i en torus uten isolerte punkter i randa, embeddes propert inn i C^2.

For mer informasjon, kontakt Yngvar Reichelt.

Publisert 30. mars 2012 15:53 - Sist endret 13. apr. 2012 10:21