Disputas: Viktoriya Yarushina

Dr. Viktoriya Yarushina ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): (De)compaction waves in porous viscoelastoplastic media

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Harro Schmeling, J. W. Goethe University, Frankfurt
Professor Einat Aharonov, The Hebrew University of Jerusalem
Professor Dag Kristian Dysthe, Universitet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Johan Taftø

Veileder:  Prof. Podladchikov Yuri og Prof. Jamtveit Bjørn

Denne doktorgradsavhandlingen er basert på studier av fluid- og bergartsinteraksjoner ut i fra et teoretisk aspekt ved hjelp av matematisk modellering. Avhandlingen er et resultat av interdisiplinær forskning mellom geologi og geofysikk på den ene siden og matematikk og materialvitenskap på den andre. Målet med oppgaven er å utvikle en større forståelse av komplekse prosesser i Jorda forårsaket av samspill mellom bergarter og fluider. Økt fremgang innen dette fagfeltet vil hjelpe oss med å forklare en rekke naturfenomener, som for eksempel dannelse av vulkaner, vanntransport i isbreer, klimaendringer, dannelse av jordas indre kjerne og oppsmelting i mantelen, petroleumsmigrasjon og grunnvannsstrømninger.

For mer informasjon, kontakt Christine Sundtveten.

Publisert 30. mars 2012 15:53 - Sist endret 13. apr. 2012 10:21