Disputas: Li Zheng

cand. scient. Li Zheng ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Preparation for liquid-liquid extraction studies of dubnium using homologue models with the SISAK system

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Birgit Wierczinski, Institut für Radiochemie, Technische Universität München
Forsker Dag Ø. Eriksen, SAFE-senteret, Oslo
Professor Per Hoff, Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Walter Lund

Veileder:  Professor Jon Petter Omtvedt

Avhandlingen inngår i et prosjekt som har som mål å undersøke kjemiske egenskaper til såkalte "supertunge" grunnstoff, også kalt transaktinider. Disse grunnstoffene finnes ikke i naturen, men må lages kunstig. Dette er svært vanskelig og man klarer kun å lage noen fåtals atomer av disse meget eksotiske grunnstoffene.

Avhandlingen består i utvikling av kjemiske separasjonsmetoder som egner seg til å studere det supertunge grunnstoffet dubnium (Db), grunnstoff nummer 105. Dubnium er 13 atomnummer over det tyngste grunnstoff som forekommer i naturen, nemlig atomnummer 92, uran.

Kjemiske reaksjonene som kan brukes i slike tilfeller, må være brukbare for "ett atom av gangen kjemi", siden atomene man lager er radioaktive og forsvinner kort tid etter at de er laget. For grunnstoff 105 klarer man kun å lage noen få atomer per time, så det vil aldri være mer enn ett dubnium atom tilstede av gangen.

Prinsippet for metoden som er anvendt, er basert på å sammenlikne dubnium med kjemisk beslektede, men naturlig forekommende grunnstoff. Etter kjemiske lovmessigheter er disse antatt å være metallene tantal og niob.

Ved hjelp av væske-væske ekstraksjon i superraske spesialbygde sentrifuger (SISAK-systemet) og radioaktivt sporstoff laget ved Oslo Syklotron Laboratorium har to kjemiske systemer som er anvendbare for kjemiske studier av dubnium blitt utviklet. Disse metodene danner grunnlaget for flere store eksperimenter med dubnium som planlegges gjennomført ved Lawrence Berkeley National Laboratory i USA i 2008.

For mer informasjon, kontakt Raul Boris Farina Briceno.

Publisert 30. mars 2012 15:53 - Sist endret 13. apr. 2012 10:21