Marie Curie: En pioner som forandret verden

For å markere at det i 2011 er 100 år siden Marie Curie mottok nobelprisen i kjemi, som den eneste gjennom tidene med nobelpriser i to ulike fag (kjemi og fysikk), setter vi søkelyset på personen Marie Curie og arven etter henne.

Marie Curies barnebarn, Prof. Helene Langevin-Joliot vil gi oss et nært bilde av mennesket Marie Curie og det banebrytende vitenskaplige arbeidet hun utførte.

Professor Darleane Hoffmann fra University of Berkeley, en av oppdagerne av grunnstoff 106, Seaborgium, vil knytte Marie Curies arbeid til dagens jakt på nye grunnstoffer.

Professor Brit Salbu fra UMB vil fremheve den nære koblingen mellom Marie Curie og norsk kjernekjemi og -fysikk, ikke minst gjennom Ellen Gleditsch, Norges andre kvinnelige professor.

Arrangementet er åpent for alle interesserte.

Kjemiåret 2011
Publisert 3. nov. 2011 10:37 - Sist endret 3. nov. 2011 11:01