Tid og sted for prøveforelesning
Bedømmelseskomité
-
Dr. Ruurd Taconis, Eindhoven School of Education, Eindhoven University of Technology
-
Per Morten Kind, School of Education, Durham University
-
Professor Svein Sjøberg, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Leder av disputas
Veileder
- Førsteamanuensis Ellen Karoline Henriksen
- Forsker Rolf Vegar Olsen
Sammendrag
Sjaastads avhandling tar for seg rollemodeller i realfag og viser hvordan det personlige møtet kan være avgjørende for ungdoms valg av realfaglige utdanninger. Foreldre, lærere, kjendiser og andre mennesker er alle viktige for rekrutteringen, men det er foreldre og lærere som i særlig grad trekkes fram når unge mennesker beskriver sitt utdanningsvalg.
Gjennom tre artikler presenteres resultater som belyser dette. Totalt 5000 begynnerstudenter i realfag bidrar i den første artikkelen. Disse svarer på spørsmål om sitt utdanningsvalg og personene som inspirerte dem. Deltakere i matematikktreningsprogrammet ENT3R forteller i den andre artikkelen om hvordan mentorene i ENT3R påvirker deres holdninger til matematikk og realfag. I den siste artikkelen utvikles et spørreskjema som måler på hvilke måter enkeltpersoner er med på å forme ungdoms holdninger.
Med utgangspunkt i de tre artiklene, diskuterer Sjaastad hvordan rollemodeller kan være med på bedre ungdoms forhold til realfagene. Det personlige møtet med en som selv har valgt disse fagene, ser ut til å være avgjørende. Videre fremheves den store betydningen av de som kjenner den unge personlig – som for eksempel foreldre.
”No man is an island”. Denne avhandlingen viser hvordan andre mennesker bidrar når ungdom blir kjent med utdanninger, yrker – og seg selv.
For mer informasjon
Kontakt Ekspedisjonskontoret:
e-post: ekspedisjon@fys.uio.no
Telefon: 22 85 64 28