Kollokvium Arnt Inge Vistnes: Numeriske løsningsmetoder for dummies

Å bruke numerikk i undervisningen er enklere enn du tror, og kan føre til bedre forståelse av fysiske fenomener og være nyttig i din egen forskning og formidling. I dette foredraget vil vi vise hvor lite som skal til for å komme i gang.

Kollokviet er beregnet på undervisere, men vil også være interessant for alle som vil vite mer om numeriske metoder i undervisning, forskning og formidling.

Kaffe, te serveres fra 14.00

Foredrag fra 14.30

Omtale

Fysikkstudentene våre lærer å bruke numeriske løsningsmetoder i tillegg til analytisk matematikk. Omleggingen av undervisningen har etter hvert blitt svært vellykket, og studentene ser klart at de kan ta fatt på mer kompliserte og virkelighetsnære problemstillinger enn f.eks. tilsvarende studenter ved NTNU.

Gjennom eksempler vil det bli vist at selv med minimal kunnskap om moderne programmering, er det mulig å ta i bruk numeriske metoder. Selv om programmene jeg skriver ikke holder mål sett fra de som driver med programmering på heltid, gjør programmene mine det likevel mulig å gjøre beregninger jeg ikke kunne ha gjort med analytisk matematikk.

Det vil bli vist HVORFOR disse metodene gjør det svært mye enklere å håndtere virkelighetsnære og interessante problemstillinger enn tidligere. Metodene gir også en annen tilnærmingen til stoffet enn ved analytisk matematikk, noe som iblant kan gi betydelig bedre forståelse av de fysiske fenomenene. Selv har jeg fått en svært mye bedre forståelse av bølgebevegelse etter å ha tatt i bruk numeriske metoder, og jeg vil forklare hvorfor. Det bør også føre til at studentene våre forstår disse fenomenene bedre nå enn tidligere.

Jeg vil forøvrig peke på at litt trening i å skrive programmer i Matlab eller liknende, faktisk også er ganske nyttig i vår egen forskning og formidling. Å ta i bruk disse metodene bør derfor ikke sees på som en "undervisningsbelastning", men som et verktøy til mer produktivitet også i andre deler av jobben vår.

Terskelen til å komme i gang er i dag mye mindre enn for noen år siden, og den blir forhåpentligvis enda lavere i løpet av kort tid. Dersom du ikke allerede bruker numeriske metoder basert på Python eller Matlab eller liknende, bør du ikke lenger sitte på gjerdet, men komme i gang!

Da vil instituttet i tillegg kunne utnytte for fullt den revolusjonen som faktisk har skjedd i flere begynnerkurs på bachelornivå. Studentene våre kan bli mer produktive både på master og ph.d.-nivå om vi legger til rette for det.

Publisert 1. feb. 2013 14:33 - Sist endret 1. feb. 2013 14:59