Rapport fra evalueringen av FYS1000 h�sten 2003

Evalueringen ble foretatt p� forelesning fredag 7. november. 13 studenter leverte inn skjemaet. Dette er ca. det antall studenter som pleier � m�te p� forelesning. Det b�r nevnes at evalueringen ble gjennomf�rt f�r lab-�velsene hadde begynt.

Et flertall av studentene har de anbefalte forkunnskapene til kurset. Det er veldig stor variasjon i hvilke andre kurs studentene tar dette semesteret. KJM1000 og grunnleggende matematikk er de kursene som flest tar utenom Fys1000. Et stort flertall tar 30 studiepoeng dette semesteret. Gjennomsnittsstudenten bruker ca. 10 timer pr.uke p� dette kurset. Dettte er noe mindre enn det man kan forvente p� et kurs med 10 studiepoeng.�De fleste er da heller ikke helt tilfreds med sin egne innsats, og mener selv at de kunne ha jobbet mer. Omlag halvparten av studentene synes at de har forst�tt det viktigste i kurset. Studentene er jevnt over like interessert i fysikk som f�r kursstart.

Kurset f�r jevnt over greie tilbakemeldinger fra studentene. Det synes � v�re et �nske fra studentene om at forelesere bruker flere regneeksempler til � illustrere pensum. Det ser ogs� ut til at studentene er forn�yde med balansen mellom matematiske fremstillinger og praktiske demonstrasjoner p� forelesingene. P� grunn av kursets relativt store omfang synes et flertall av studentene at tempoet i undervisningen er ganske h�yt. Enkelte studenter �nsker imidlertid at forelesere kunne fordype seg mer i kjernepensum. Slik det er n�, synes enkelte at det blir for mange l�se tr�der, og litt vanskelig � beholde fokus p� det som er mest relevant. En del studenter hevder at pensum ble utvidet i l�pet av semesteret, til tross for at studentene allerede opplevde pensum som litt stort. Dette opplever de som demotiverende.

Et klart flertall av studentene bruker kursets hjemmesider aktivt, og er godt forn�yde med innhold og kvalitet. Imidlertid etterlyses en endelig pensumliste ved semesterstart p� kurshjemmesiden.

Midtveiseksamen synes generelt � ha falt litt vanskelig if�lge studentene. Oppgavene p� eksamen virker � ha v�rt i god overenstemmelse med det pensum som har blitt forelest. Positivt er det ogs� at studentene allerede ved semesterstart ble informert om at det skulle foretas midtveiseksamen i kurset, men det er noe mer usikkert hvor tidlig den endelige eksamensdatoen ble fastsatt. Gruppel�rerne p� kollokviegruppene f�r blandede tilbakemeldinger. Disse spriker fra � v�re veldig positive til tilsvarende negative, og kritikken g�r i hovedsak ut p� at gruppeundervisningen blir litt passivt og at det kan v�re vanskelig � sp�rre gruppel�rer om hjelp. Imidlertid opplyser mange studenter at de har l�rt mye p� kollokviegruppene.

F� studenter deltar aktivt i kollokviegrupper utenom regneverkstedene.

N�r det gjelder ukeoppgavene, har de dekket pensum p� en bra m�te, men noen studenter har opplevd at oppgavene enkelte ganger har v�rt litt uoversiktelige og vanskelige � forst�.



Studentene er p� det jevne litt misforn�yde med boka som brukes i FYS1000. Kritikk som ofte g�r igjen er at boka er litt uoversiktlig og at forfatterene ofte ordlegger seg p� en litt tungvint m�te, dvs. bruker mange ord p� � komme til poenget. Mange opplyser at de kunne �nske seg en l�rebok som var mer tilrettelagt for det som er pensum i kurset.

Konklusjon

FYS1000 f�r grei tilbakemelding fra studentene. Imidlertid etterlyses mer utstrakt bruk av regneeksempler i forelesningene, da studentene synes dette er en god m�te � l�re stoffet p�. Boka synes noe uoversiktlig og omstendelig. Noen studenter p�peker at pensum ble utvidet i l�pet av semesteret, og at de synes dette var sv�rt uheldig. De bemerker ogs� at lab-en kom for tett p� eksamen.



Under f�lger en oversikt over svarene p� avkrysningssp�rsm�lene vi stilte.

Enkelte av sp�rsm�lene blir litt uinteressante i denne sammenhengen. F.eks vil det ikke v�re noen som har svart at de aldri m�ter p� forelesning, siden evalueringen er foretatt p� papir, i en forelesningstime.

  1. Om deg selv, forkunnskaper og fremtidsplaner
    • Kj�nn

      jente: 9
      gutt: 4

    • Hvilke andre kurs tar du dette semeseret?
      Ingen: 2
      G241: 1
      G231: 1
      STK1000: 1
      GEO1030 1
      GEO1240: 1
      KJ245: 1
      Inf1000: 1
      MAT1100: 1
      G130: 1
      KJM1000: 3
      MAT120A: 1
      MAT1000: 1
      FIL4100: 1
      BIO1000: 2
      BIO2220: 1
      BIO2230: 1
      MAT-INF1100: 1

    • Hvor mange studiepoeng tar du dette semesteret?
      10: 2
      20: 2
      25: 1
      30: 8

    • Hvilke forkunnskaper har du i fysikk og mattematikk fra videreg�ende skole?
      2Mx: 1
      3Mx: 9
      2My: 1
      3My: 1
      2Fy: 2
      3Fy: 6
      Ma001: 6
      Mat100:4
      Annet: 0

    • Hva har du tenkt � studere videre?
      Biologi: 2
      Kjemi: 1/td>
      Fysikk: 2
      Matematikk: 2
      Geologi: 2
      Informatikk: 0
      Usikker: 1
      Annet: 4

  2. Forelesninger
    • Hvor ofte m�ter du p� forelesninger?

      Nesten alltid: 8
      Stort sett: 4
      En gang i blandt: 1
      Sv�rt sjelden: 0

    • Klarer du � f�lge med progresjonen i kurset
      Ja, ligger langt forann: 0
      Har hodet over vannet: 5
      Ligger litt bak: 8
      Ligger langt bak:0

  3. Foreleser
    • Forelseren bruker tiden til � g� gjennom nytt stoff ("Slik er det")

      Aldri: 0
      Sjelden: 0
      Noen ganger: 0
      Ofte: 6
      Alltid: 7

    • Forelseren bruker tiden til � g� gjennom nytt stoff ("Slik �nsker jeg det")

      Aldri: 0
      Sjelden: 0
      Noen ganger: 5
      Ofte: 7
      Alltid: 1

    • Forelsereren bruker tiden til � gjennomg� regneeksempler ("Slik er det")

      Aldri: 0
      Sjelden: 5
      Noen ganger: 8
      Ofte: 0
      Alltid: 0

    • Forelseren bruker tiden til � gjennomg� regneeksempler ("Slik �nsker jeg det")

      Aldri: 0
      Sjelden: 1
      Noen ganger: 2
      Ofte: 9
      Alltid: 1

    • Forelseren legger vekt p� en matematisk fremstilling av stoffet ("Slik er det")

      Aldri: 0
      Sjelden: 2
      Noen ganger: 6
      Ofte: 4
      Alltid: 1

    • Forelseren legger vekt p� en matematisk fremstilling av stoffet ("Slik �nsker jeg det")

      Aldri: 0
      Sjelden: 4
      Noen ganger: 5
      Ofte: 3
      Alltid: 1

    • Forelseren bruker demonstrasjoner for � forklare begrep og fenomen ("Slik er det")

      Aldri: 0
      Sjelden: 0
      Noen ganger: 7
      Ofte: 6
      Alltid: 0

    • Forelseren bruker demonstrasjoner for � forklare begrep og fenomen ("Slik �nsker det")

      Aldri: 0
      Sjelden: 0
      Noen ganger: 4
      Ofte: 8
      Alltid: 1

    • Hvordan synes du foreleser presenterer stoffet i kurset?

      Uforst�elig: 0
      Utydelig: 2
      Helt greit: 8
      Tydelig: 3
      Meget tydelig: 0

  4. Underveisevaluering/Midtveiseksamen
    • Hva synes du om vanskelighetsgraden p� midtveiseksamen?

      For lett: 0
      Lett: 2
      Passe: 5
      Litt vanskelig: 3
      Sv�rt vanskelig: 3

    • Synes du sp�rsm�lene var i tr�d med det som har blitt forelest?

      Fullt og helt: 0
      I stor grad: 6
      Passe: 4
      Lite: 3
      Ikke i det hele tatt: 0

    • Ble du informert om midtveiseksamen allerede ved semesterstart?

      Ja, fikk vite dato: 7
      Ja, men fikk ikke vite dato allerede da: 6
      Nei: 0

  5. Kollokvier/Regneverksted
    • Hvilken kollokviegruppe g�r du p�?

      Gruppe1: 2
      Gruppe2: 4
      Gruppe3: 5

    • Hvor ofte m�ter du p� kollokviegruppene?

      Nesten alltid: 3
      Stort sett: 3
      En gang i blandt: 1
      Sv�rt sjeldent:5

    • Synes du oppgavene dekker pensumet p� en oversiktelig m�te?
      Ja, godt og oversiktlig:2
      OK: 10
      Nei, dekker det ikke helt: 1

    • Deltar du aktivt i en kollokviegruppe utenfor regneverkstedene?
      Ja, har ofte kollokvie med medstudenter: 0
      Av og til: 4
      Sjelden: 2
      Deltar aldri i kollokvie: 7

  6. L�reverk
    • Hva synes du om l�reboka i kurset?

      Sv�rt bra: 1
      God: 3
      Helt grei: 3
      Litt d�rlig: 5
      H�pl�s 1

  7. Kurshjemmeside
    • Hvor ofte benytter du deg av kursets hjemmeside?

      Bruker ofte: 10
      Av og til: 3
      Sjelden: 0
      Hva er kurshjemmesiden?: 0

    • Hvordan synes du kvaliteten og informasjonen p� kurssiden er?

      God, med nok informasjon: 6
      Helt Grei: 5
      Mangelfull/lite oppdatert: 2

  8. Arbeidsmengde-/utbytte av kurset
    • Hvor mye tid (ca) bruker du per uke p� kurset?

      5t: 5
      10t: 4
      15t: 3
      20t: 1
      Mer enn 20t: 0

    • Er du tilfreds med egen innsats?

      Sv�rt tilfreds: 1
      Tilfreds: 3
      Kunne jobbet mer: 8
      Nei, absolutt ikke: 1

    • Synes du kurset har gitt deg en grei forst�else av stoffet?

      Sv�rt god: 1
      Skj�nte det viktigste: 6
      Nei,mye jeg ikke skj�nte: 5
      ???????: 0

    • Har du blitt mer interessert i fysikk i l�pet av kurset?

      Mye mer!!: 1
      Ja, litt: 3
      Samme som f�r: 4
      Nei,ble lei: 4