Åpning av utstillingen Det physiske Kabinet

Det physiske Kabinet er en permanent utstilling av fysikk-instrumenter lokalisert i Fysikkbygningen på Blindern.

Norges første kilogram-lodd. Vil få en egen monter i utstillingen etterhvert. Foto: Helge Brekke/ MUV

• Pianist Hallvard Vonen spiller Debussy: "Rêverie"
  • Instituttleder Jøran Moen ønsker velkommen
  • Kulturhistorisk museums direktør Håkon Glørstad forteller om prosjektet
  • Førsteamanuensis Arnt Inge Vistnes demonstrerer fysikkinstrumenter fra samlingen
  • Rektor Svein Stølen åpner utstillingen

I tillegg til å se utstillingen vil publikum få mulighet til å gjør enkle forsøk og få en innføring i den nylig lanserte Universitetshistorisk gjenstandsbase.

Kakeservering.

Se noen av instrumentene demonstrert og søk i gjenstandsdatabasen hos Museum for universitets- og vitenskapshistorie. (muv.uio.no)

Universitetets eldste fysikkinstrumenter er fra dansketiden (Apollon/Titan-artikkel)

Arrangør