INNKALLING TIL MØTE I STUDIE-, UNDERVISNINGS- OG FORSKERUTDANNINGSUTVALGET (SUFU) VED FYSISK INSTITUTT. | ||
TIRSDAG 7. MAI 2013, KL 10.15, ROM V139 | ||
SUFU 16/13 | Innkalling og referat | |
a) | Innkalling | |
Forslag til vedtak: Innkallingen godkjennes enstemmig | ||
b) | Referat fra møtet 12.03.2013 | |
Forslag til vedtak: Referatet godkjennes enstemmig | ||
SUFU 17/13 | Referatsaker | |
Disputerte siden forrige møte i SUFU: |
||
22.03.2013: Ingvild Julie Thue Jensen - "Combined experimental and computational study of the meta-stable Mg-Ti-H system" | ||
04.04.2013: Helge Malmbekk - "Electrical characterization of hydrogen-vacancy-related defects in monocrystalline silicon" | ||
03.05.2013: Ethan Schuyler Long - "Nanostructuring and Ge redistribution in thin films of Silicon-Germanium by thermal oxidation" | ||
SUFU 18/03 | Søknad om undervisningsfri Høsten 2013 | |
Det er kommet inn søknader om undervisningsfri for høsten 2013 fra vitenskapelige ansatte. |
||
SUFU 03/13 | Bemanningsplan Høsten 2013 | |
Studieadministrasjonen og ansvarlig for bemanningsplanen orienterer om fremdrift med arbeidet. |
||
SUFU 19/13 | Søknad om kloning av emne ved UNIK | |
SUFU har tidligere anbefalte opprettelse av emnet UNIK4800 og dette er opprettet. Undervisningsutvalget ved UNIK har nå anbefalt at dette emnet klones til UNIK9800. Forslag til vedtak: SUFU anbefaler emnet UNIK9800 opprettet. |
||
SUFU 13/13 | Godkjenning av spesialpensum | |
SUFU har fra tidligere et vedtak om at man bare kan benytte lærebøker som del av spesialpensum, i mars-møtet ble dette utvidet til å gjelde artikler også. I dette møtet ble det ikke vedtatt hva som skal være krav til pensum basert på artikler. Studieadministrasjonen ble bedt om å utarbeide et forslag til vedtak. | ||
Forslag til vedtak: Spesialpensum kan inneholde faglitteratur fra både lærebøker og artikler. Hovedregel for mengde er 30 pluss/minus 10 sider pr. studiepoeng avhengig av kompleksitet. Kompleksiteten av innholdet vurderes av veileder og skal kommenteres til i søknad om godkjenning av spesialpensum. | ||
SUFU 20/13 | "Semesteremne-team" | |
Det er mye fokus på hvordan vi skal bedre undervisningen til våre studenter. Det er bevilget penger til helt spesifikke tiltak fra fakultetet, men i tillegg har instituttet ønske om at det gjøres noe ekstra grep. Et av grepene som er diskutert er i hvert semester å samle alle som skal forelese parallelle emner på samme nivå, på de ulike programmene, for å samkjøre undervisningen (f.eks. samkjøre når de ulike emnene skal ha obligatoriske aktiviteter, feltturer, felles notasjon, felles praksis for innleveringer, etc.). Dette gjøres allerede for emnene MAT1100, MAT-INF1100 og INF1100. |
||
Forslag til vedtak: Programrådene samarbeider med forelesere om å kalle inn til et fellesmøter. | ||
SUFU 21/13 | Ressursgruppe for "60-gruppeemner" + FYS1000 | |
Lærerkollegiet har tidligere diskutert hvordan vi med relativt enkle grep kan forbedre undervisningen i emner, samtidig som vi avprivatiserer de store emnene FYS-MEK1110, FYS1120, FYS2130, FYS2140, FYS2150, FYS1210, FYS2160 (60-gruppemnene) og FYS1000. Instituttet ønsker å opprette en ressursgruppe for hvert av emnene bestående av nåværende foreleser, foregående/påtroppende foreleser og en fra studieadministrasjonen. | ||
Orienterings- og diskusjonssak. | ||
SUFU 22/13 | Implementering av ny bruk av karakterskala på mastereksamen | |
Ny bruk av karakterskala på mastereksamen implementeres for studenter med opptak høsten 2012 eller senere. Det er laget ny side for forklaring av ny bruk. Fakultetet anmoder om at det nye sensurskjemaet for mastereksamen brukes. Skjema for ekstern veileder og intern veileder/sensor/fast rep | ||
Orienterings- og diskusjonssak | ||
SUFU 23/13 | Orienteringssaker | |
SUFU-medlemmene orienteres om aktuelle saker. | ||
EVENTUELT | ||
Merk at personsensitive opplysninger er taushetsbelagte, og bare diskuteres av | ||
medlemmene som har mottatt opplysningene. Dette gjelder både opplysninger | ||
forelagt i forkant, under og etter møtet. Personsensitive papirer skal makuleres | ||
etter møtet. | ||
Eli Olaug Hole | ||
Utdanningsleder | Grete Stavik-Døvle | |
Studieveileder | ||