-
Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg; Bungum, Berit & Bøe, Maria Vetleseter
(2024).
Costs and values of studying physics: Identifying profiles among first year university students.
-
Bøe, Maria Vetleseter & Grøn, Øyvind Geelmuyden
(2023).
Fysikk.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2023).
Motivasjon, relevans og realfagsrekruttering.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
-
Voll, Liv Oddrun; Sørborg, Øystein; Bøe, Maria Vetleseter; Reitan, Berit & Skår, Aud Ragnhild
(2023).
Elektroniske kommunikasjonssystem.
-
Frågåt, Thomas; Bøe, Maria Vetleseter & Angell, Carl
(2023).
Providing an Arena for Professional Development for Physics Teachers through Design-Based Research.
-
Henriksen, Ellen Karoline; Bøe, Maria Vetleseter & Angell, Carl
(2023).
Om å få elever og studenter til å blomstre: En inspirasjonsartikkel til minne om Cathrine W. Tellefsen.
Fra Fysikkens Verden.
ISSN 0015-9247.
85(1),
s. 17–19.
-
Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline
(2022).
Gamle og nye fysikkforlystelser.
-
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2021).
Energi.
-
Skår, Aud Ragnhild; Fiskum, Kirsten & Bøe, Maria Vetleseter
(2021).
Karbon.
Vis sammendrag
Undervisningsopplegg på seks økter for ungdomstrinn. Elevane gi innspel om korleis vi kan møte klimautfordringane gjennom å stabilisere eller redusere mengda karbondioksid i atmosfæren. Elevane skal begrunne innspela ut frå det raske og det langsame krinsløpet til karbon.
-
Lauvland, Anders; Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline
(2021).
Motivation Profiles Among First-Year Physics Students.
Vis sammendrag
Students with different degrees and types of motivation have different needs to become and stay engaged in
physics learning. In this study, we conducted a survey among N=318 first-year university students
measuring their motivations for learning physics. Expectancy-Value Theory was used to operationalize
motivation and determine a five factor model for students’ motivation to learn physics. Three motivational
profiles were identified based on factor scores. The highly motivated students were associated with high
interest, utility and attainment value to learn physics. This group also had low scores on the costs associated
with learning physics, and high expectation of success. The moderately motivated students had mean scores
of interest, utility, attainment, cost and expectation for success close to the mean of the entire group. And
lastly, the less motivated students showed a lower degree of motivation across all factors, in addition to
associating higher costs with learning physics. Students from three study program categories (Physics
bachelor, Engineering, and Other) and from both genders were represented in each cluster, though not
evenly distributed. In the highly motivated cluster, male students and physics bachelor students were
overrepresented, whereas female students and engineering students were overrepresented in the less
motivated cluster. The moderately motivated cluster had a more balanced distribution of study programs
and genders. The results suggest that physics teaching needs to support and develop different motivations,
paying special attention to less motivated students who require more support to stay engaged. We call for
more research into how different learning activities interact with motivation for a broad range of students,
and how teaching can better support their engagement
-
Eliassen, June Edvarda; Bøe, Maria Vetleseter; Nederbragt, Lex & Gregers, Tone Fredsvik
(2021).
Motivasjon for beregningsorientert biologi og sammenhengen med matematikk R2 fra videregående opplæring.
-
Erlien, Wenche; Bøe, Maria Vetleseter & Sørborg, Øystein
(2021).
Radioaktivitet.
Vis sammendrag
Undervisningsopplegg på tre økter for naturfag på Vg1. Hausten 2006 vart den tidlegare KGB-spionen Litvinenko forgifta i London. Elevane skal finne ut kva slags stoff han vart forgifta av og vurdere helseeffektar av stråling.
-
Hurum, Jørn Harald & Bøe, Maria Vetleseter
(2021).
"Barn av regnbuen og en frodig jord".
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
1,
s. 6–15.
-
Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline
(2020).
Skal fysikkelevane våre verkeleg ikkje lære om gravitasjonsbølgjer eller mørk materie?
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2020).
Et godt sted å være, et godt sted å lære.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
1.
-
Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm
(2020).
Et fysikkfag for fremtiden.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
s. 25–25.
-
Bøe, Maria Vetleseter; Fiskum, Kirsten & Skår, Aud Ragnhild
(2019).
Kjernen i kjerneelementet Energi og materie.
-
Bøe, Maria Vetleseter; Fiskum, Kirsten & Skaar, Aud Ragnhild
(2019).
Kjernen i kjerneelementet Energi og materie.
-
Elgarøy, Øystein & Bøe, Maria Vetleseter
(2019).
Er hele universets energi bevart?
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 14–16.
-
Bøe, Maria Vetleseter & Kostøl, Kristine Bakkemo
(2019).
Energi og materie - svaret på (nesten) alt.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 4–6.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2019).
E=mc^2.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 8–9.
-
Lauvland, Anders; Odden, Tor Ole; Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline
(2019).
Learning assistants' transformed views on teaching and the teacher role after a training program.
-
Frågåt, Thomas; Bøe, Maria Vetleseter & Angell, Carl
(2019).
Enhancing Physics Teachers’ Professional Development Using a Design-Based Research Project.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2019).
High achieving students' science identity performances within STEM disciplinary cultures in Norway.
-
Bøe, Maria Vetleseter; Viefers, Susanne F; Bungum, Berit & Henriksen, Ellen Karoline
(2019).
Norwegian upper secondary students' ideas about the wave nature of matter.
-
Henriksen, Ellen Karoline & Bøe, Maria Vetleseter
(2019).
ReleQuant physics education: Designing learning Resources and investigating student learning in general relativity and quantum physics.
-
Henriksen, Ellen Karoline; Viefers, Susanne F & Bøe, Maria Vetleseter
(2019).
Project ReleQuant: a research-based learning resource in modern physics for upper secondary school.
-
Reitan, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Kostøl, Kristine Bakkemo & Braathen, Anette
(2018).
Undervisning for naturfaglig kapital: Hva har elevene dine i ryggsekken?
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2018).
Motivasjon i naturfag.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2018).
Science identity development within teaching and learning cultures in University STEM programs.
-
Henriksen, Ellen Karoline & Bøe, Maria Vetleseter
(2018).
Tar vi universet ut av naturfaget, tar vi realfags-inspirasjonen fra norske skoleelever.
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
-
-
Henriksen, Ellen Karoline; Bøe, Maria Vetleseter & Frågåt, Thomas
(2017).
Fysikkforlystelser.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2017).
Motivation and interest development in traditional physics classrooms in Norway.
-
Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline
(2017).
Quantum talk: How student discussions may support learning in quantum physics.
-
Kersting, Magdalena; Henriksen, Ellen Karoline; Bøe, Maria Vetleseter & Angell, Carl
(2017).
Educational Reconstruction of General Relativity Through a Collaborative Online Learning Environment.
-
Henriksen, Ellen Karoline; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Bøe, Maria Vetleseter & Grimenes, Arne Auen
(2017).
Carl Angell 70 år.
Fra Fysikkens Verden.
ISSN 0015-9247.
2017(1),
s. 26–27.
-
Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Vistnes, Arnt Inge & Bungum, Berit
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2016).
Kvantefysikk.
Vis sammendrag
Læremidler i kvantefysikk for Fysikk2 i videregående skole, utviklet av prosjekt ReleKvant Kompetanse
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2016).
Om fysikk, studier og muligheter med realfag.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2016).
Relevant naturfag - kva er det og korleis gjer vi det?
-
Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline
(2016).
Fysikkforlystelser.
-
Bøe, Maria Vetleseter & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm
(2016).
Drømmen om framtidas fysikkfag.
-
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline
(2016).
Modern physics on the curriculum: Challenges to Teachers and students.
-
Bøe, Maria Vetleseter; Angell, Carl; Henriksen, Ellen Karoline & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm
(2016).
Det er ikke innholdet i fysikkfaget som er problemet.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Henriksen, Ellen Karoline; Bungum, Berit; Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter; Frågåt, Thomas & Sørborg, Øystein
(2016).
ReleKvant: Læringsressurser i moderne fysikk på viten.no Lansering av Viten-programmet "Kvantefysikk".
-
Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit & Bøe, Maria Vetleseter
(2016).
Från forskning till fysikundervisning med ReleKvant:
Nätbaserade lärresurser i relativitetsteori och kvantfysik,
utvecklade av forskare, lärare och lärarstudenter.
Naturvetenskapens och teknikens didaktik.
1(1),
s. 53–64.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2016).
Magiske magneter.
Nemi.
ISSN 1651-3436.
-
Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm & Frågåt, Thomas
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2016).
ReleKvant - undervisningsopplegg om relativitetsteori og kvantefysikk.
-
Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline
(2016).
Relativitetsteori og kvantefysikk i vgs: Forskning og utvikling av et skoleprosjekt.
Fra Fysikkens Verden.
ISSN 0015-9247.
s. 21–25.
-
Bøe, Maria Vetleseter; Ryder, Jim & Ulriksen, Lars
(2016).
The process of choosing STEM higher education: Messages from the IRIS project.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2016).
Leikande fysikk.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2015).
Young people’s motivation for choosing – and keep choosing – STEM
.
-
Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline
(2015).
Kva er lys, eigentleg? Kva seier
naturvitskapen, og kva tenkjer elevane?
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 10–13.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2015).
Nytt lys for verda.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 42–43.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2015).
Ungdoms valg av utdanning og yrke.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2015).
Om forelskelse, Harry Potter og Ent3r-mentorane som rollemodellar.
-
Bøe, Maria Vetleseter; Angell, Carl; Bungum, Berit & Henriksen, Ellen Karoline
(2015).
Entanglement: Quantum physics, history, philosophy and NoS in traditional Norwegian classrooms.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2015).
Physics choices among young women: What matters?
-
Ryder, Jim; Ulriksen, Lars & Bøe, Maria Vetleseter
(2015).
Understanding student participation and choice in science and technology education: The contribution of IRIS.
I Henriksen, Ellen Karoline; Dillon, Justin & Ryder, Jim (Red.),
Understanding student participation and choice in science and technology education.
Springer.
ISSN 978-94-007-7792-7.
-
Henriksen, Ellen Karoline & Bøe, Maria Vetleseter
(2014).
Valg og bortvalg av realfag - innsikter og hva kan gjøres.
-
Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm & Frågåt, Thomas
(2014).
ReleKvant – undervisningsopplegg om relativitetsteori og kvantefysikk.
-
Isnes, Anders; Angell, Carl; Henriksen, Ellen Karoline & Bøe, Maria Vetleseter
(2014).
Hva er vitsen med forsøk? – fysikkshow.
-
Jensen, Fredrik & Bøe, Maria Vetleseter
(2014).
Gir et realistisk bilde av realfag.
Teknisk Ukeblad.
ISSN 0040-2354.
-
Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline
(2014).
Kva skal til for at jenter skal velje realfag?
www.veilederforum.no.
-
Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline
(2014).
Love it or leave it: Physics choices in Norway.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2014).
Energibehov og utfordringer.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2014).
Om Ent3r-mentorenes betydning som rollemodeller.
-
Jensen, Fredrik; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline; Sjaastad, Jørgen & Løken, Marianne
(2013).
"Barndomsminner og ein god lærar": Om å hjelpe elevar med å sjå utdannings- og yrkesmulegheiter i MNT-fag.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 27–30.
-
Jensen, Fredrik & Bøe, Maria Vetleseter
(2013).
The influence of a recruitment event on female upper secondary students’ motivation for science and technology higher education.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2013).
Multikunsten fysikk.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2012).
Realfag - også et sted for idealisme og kreativitet.
-
Jensen, Fredrik & Bøe, Maria Vetleseter
(2012).
Fornuft og følelser - ungdoms valg og bortvalg av realfag.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2012).
What's in it for me? Choosing science in Norway.
New Zealand Science Teacher.
s. 30–33.
-
Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline
(2012).
Om å velge fysikk - og om å forstå newtons mekanikk.
-
Bøe, Maria Vetleseter & Jensen, Fredrik
(2012).
Realfagsrekruttering: Dette virker!
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2012).
Fornuft og følelser. Valg og bortvalg av realfag.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2012).
Å lose studenten til løysinga.
-
Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline
(2012).
Love it or leave it: Hva motiverer norske fysikkelever og -studenter, og hvilke forventninger har de til fysikkfaget?
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2012).
Fornuft og følelser. Valg og bortvalg av realfag.
-
Bøe, Maria Vetleseter
(2012).
Getting more girls to study physical sciences: an achievable aspiration or a failed project ... or is it just the girls?
-