Kaffe i Origo - om veien videre

Lurer du på hvilke fag du bør velge mot slutten av bachelorgraden, eller hva du vil ta en mastergrad i? Kom og slå av en prat med folk med erfaring, og få deg en kaffe og en kjeks i Origo.

En gutt som kikker i en stjernekikkert.
Foto: Hilde Lynnebakken

Kaffe i Origo er en uformell samling, hvor studenter og ansatte kan møtes over en kaffe eller te. Denne gangen med Veien videre som tema, men vi er alltid åpne for en prat om hva som helst.

Med veien videre mener vi spørsmål slik som:

• Hvilken studieretning skal jeg velge?
  • Hvilke frie emner bør jeg velge?
  • Skal jeg gå videre med en mastergrad, og i så fall innen hva?
  • Hva slags jobber kan man få?

Disse kommer denne gangen:

Navn

Rolle

Ketil Røed
(til 17.30)

Kontaktperson for retningen Mikroelektronikk og sensorteknologi, ELITE-programmet.

Faglige interesser: Instrumentering og detektorutvikling for høyenergifysikkeksperimenter og romapplikasjoner.

Philipp Häfliger

Kontaktperson mot nanoelektronikk-seksjonen for ELITE-programmet.

Faglige interesser: Smartsensor-grensesnitt, 3D CMOS-systemer i kube, biomedisinske kretser og systemer, instrumentering av romsonde, nevromorf elektronikk.

Karsten Trulsen

Kontaktperson mot Fluidmekanikk for FA-programmet

Faglige interesser: Bølgefenomener, spesielt overflatebølger på vann, havbølger og ekstreme bølger.  Ved hjelp av deterministisk og stokastisk analyse, laboratorieeksperimenter, numeriske simuleringer og feltobservasjoner studeres ulike problemstillinger rundt bølger.

Hans Arnold Winther og/eller Tiago Pereira

Tiago er kontaktperson for astronomi-retningen, mens Hans Arnold er utdanningsleder ved Intistutt for teoretisk astrofysikk.

Faglige interesser: Hans Arnold er kosmolog, Tiago er solfysiker, begge er interessert i numerisk astrofysikk.

Are Raklev (til 17.00)

Kontaktperson for master-retningen Teoretisk fysikk.

Faglige interesser: Mørk materie og sypersymmetri.

Sven Peter Näsholm

Kontaktperson for Signalbehandling og avbildning ved ELITE-programmet.

Faglige interesser: Medisinsk ultralyd, infralyd i atmosfæren og maskinlæring.

Lasse Clausen

Kontaktperson for studieretningen romfysikk og -teknologi i master i fysikk.

Faglige interesser: jobber med flere aspekter av multiskalainteraksjonen mellom magnetosfæren og ionosfæren. Særlig interessert i innvirkning av storskala feltparallele strømmer på mellomstore og småskala ionosfæriske strukturer.

Er involvert i driften av m-NLP-instrumentet ombord på den norske NorSat-1-satellitten som gir uovertruffen data om småskala ionosfæriske strukturer relatert til GNSS-scintillasjoner.

Sunniva Siem

Kontaktperson for Kjerne og partikkelfysikk.

Faglige interesser: Kjernefysisk struktur, gammastråle-spektroskopi, radioaktive ionestråler, kjernefysiske former, kollektive eksitasjoner, coulomb eksitasjon, levetidsmålinger.

Underviser/har undervist

Morten Hjorth-Jensen (kommer tentativt)

Programrådsleder for Computational Science.

Faglige interesser: Numerisk fysikk og mange-partikkel-problemer generelt, og det kjernefysiske mange-partikkel-problemet og kjernefysisk struktur spesielt.

Andreas Görgen

Forskningsleder ved Fysisk institutt.

Faglige interesser er eksperimentell kjernefysikk.

Joakim Bergli

Programrådsleder Fysikk og astronomi

Faglige interesser: Teoretisk faststoffysikk, og da særlig:

• Kvantetransport
  • Kvanteinformasjonsteori
  • Dekoherens av superledende qubits
  • Elektronglass

Grete Stavik-Døvle

Programkoordinator Fysikk og astronomi og master i Fysikk

Har hovedfag i Biofysikk.

Espen Murtnes

Programkoordinator Elektronikk, informatikk og teknologi, samt Computational Science

Har en mastergrad i Materialer, energi og nanoteknologi, relatert til solfangere.

Noen relevante nettsider:

Kaffe i Origo

For å gjøre det lettere for studenter og ansatte å treffe hverandre, vil vi omtrent hver måned arrangere et uformelt kaffemøte i Origo, med varierende tema hver gang. I tillegg til de som er invitert med utgangspunkt i temaet, vil ledelsen ved instituttet og studieadministrasjonen forsøke å være til stede hver gang. Selv om vi definerer et tema hver gang, snakker vi gjerne om hva som helst. Håper å se dere der.

Publisert 28. sep. 2022 12:20 - Sist endret 18. okt. 2022 14:34