Fysikk på YouTube: Oppfølging av tidligere masteroppgave

I 2019 ble det levert en masteroppgave som studerte norske fysikkelevers forhold til fysikkvideoer på YouTube. Vil du følge opp denne og finne ut mer om hvordan YouTube best kan brukes for å skape motivasjon og læring og stimulere til valg av realfaglig utdanning?

En tidligere masteroppgave (2019) ved Seksjon for fysikkdidaktikk studerte fysikkelevers bruk av fysikkrelaterte videoer på YouTube. Oppgaven brukte både spørreskjemadata og gruppeintervjuer for å se på hvordan fysikkelever bruker YouTube-videoer om fysikk og i hvilken grad og på hvilke måter slike filmer oppleves lærerike og motiverende. I kjølvannet av resultatene fra denne oppgaven peker det seg ut flere spørsmål knyttet til dette temaet som andre masteroppgaver i fysikkdidaktikk kan forfølge videre i en ny studie. Forskningen vil kunne gi innspill om hvordan YouTube-videoer med fysikkinnhold kan brukes mest mulig hensiktsmessig av fysikklærere, og bidra til framtidas utforming av slike filmer som treffer målgruppa. Fagdidaktisk forskning benytter seg av samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, for eksempel i form av spørreskjemaer eller intervjuer av elever, studenter eller lærere. Det innebærer at masterstudenter i fysikkdidaktikk ofte trenger å inkludere emner på UV-fakultetet i sine masteremner.

Oppgaven kan være på 60 stp. (for studenter på Fysikk og astronomi) eller 30 stp. (for studenter på Lektorprogrammet).

Veiledere: Ellen K. Henriksen (e.k.henriksen@fys.uio.no ), Maria Vetleseter Bøe (m.v.boe@fys.uio.no)

Published June 7, 2019 1:50 PM - Last modified Aug. 31, 2022 9:03 AM

Supervisor(s)