En tidligere masteroppgave (2019) ved Seksjon for fysikkdidaktikk studerte fysikkelevers bruk av fysikkrelaterte videoer på YouTube. Oppgaven brukte både spørreskjemadata og gruppeintervjuer for å se på hvordan fysikkelever bruker YouTube-videoer om fysikk og i hvilken grad og på hvilke måter slike filmer oppleves lærerike og motiverende. I kjølvannet av resultatene fra denne oppgaven peker det seg ut flere spørsmål knyttet til dette temaet som andre masteroppgaver i fysikkdidaktikk kan forfølge videre i en ny studie. Forskningen vil kunne gi innspill om hvordan YouTube-videoer med fysikkinnhold kan brukes mest mulig hensiktsmessig av fysikklærere, og bidra til framtidas utforming av slike filmer som treffer målgruppa. Fagdidaktisk forskning benytter seg av samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, for eksempel i form av spørreskjemaer eller intervjuer av elever, studenter eller lærere. Det innebærer at masterstudenter i fysikkdidaktikk ofte trenger å inkludere emner på UV-fakultetet i sine masteremner.
Oppgaven kan være på 60 stp. (for studenter på Fysikk og astronomi) eller 30 stp. (for studenter på Lektorprogrammet).
Veiledere: Ellen K. Henriksen (e.k.henriksen@fys.uio.no ), Maria Vetleseter Bøe (m.v.boe@fys.uio.no)