Hva er de sentrale begrepene og «store ideene» fra fysikkfaget som alle elever bør få med seg fra skolegangen og inn i livet? I perioden 2020-2022 ble det innført nye læreplaner i naturfag (2020) og fysikk programfag (2021-2022) som del av læreplanreformen Kunnskapsløftet LK20. En teoretisk rettet fysikkdidaktikk-oppgave kan være en kritisk analyse av fysikk-innholdet i de nye læreplanene. Oppgaven kan også avgrenses til bare deler av fysikkfaget eller til bare visse skoletrinn, f.eks. ungdomstrinn og naturfaget i Vg1. En slik oppgave kan også utvides med en liten, empirisk undersøkelse, f.eks. blant lærere, fysikere eller elever, om deres tanker om og erfaringer med læreplanen. For å velge denne oppgaven, bør du like å reflektere over store spørsmål og ha lyst til å sette deg inn i teorier for læreplaner og for skolens oppgave og funksjon i samfunnet, og for hva fysikk er (altså vitenskapsteori).
Fagdidaktisk forskning benytter seg av samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, for eksempel i form av tekstanalyse eller spørreskjemaer eller intervjuer av elever, studenter eller lærere. Det innebærer at masterstudenter i fysikkdidaktikk ofte trenger å inkludere emner på UV-fakultetet i sine masteremner. Oppgaven kan være på 60 stp. (for studenter på Fysikk og astronomi) eller 30 stp. (for studenter på Lektorprogrammet).
Veiledere: Maria Vetleseter Bøe (m.v.boe@fys.uio.no), Ellen K. Henriksen (e.k.henriksen@fys.uio.no )