Kritisk analyse av fysikkinnhold i nye fysikk- og naturfag-lærebøker

I denne oppgaven analyserer du hvordan ulike lærebøker tolker kompetansemålene i den nye læreplanen innenfor fysikk-temaer

I 2020 fikk Norge nye læreplaner i alle fag i skolen. En teoretisk rettet fysikkdidaktikk-oppgave kan være en kritisk analyse av hvordan ulike lærebøker tolker målene i læreplanen innenfor fysikk-temaer: Hva velger de å ta med, hvordan er framstillingen vinklet, hvilke eksplisitte og implisitte synspunkter på fysikk og fysikere kommer fram i bøkene? Hvordan brukes illustrasjoner og oppgaver? Hvilke grep gjøres i teksten for å vekke interesse hos elevene? Hva slags eksempler presenterer bøkene på anvendelser av fysikk? Hvilke eksempler gis på fysikkfenomener i hverdagslivet? Hvordan framstilles vitenskapelig arbeidsmåte i bøkene?  

Fagdidaktisk forskning benytter seg av samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, for eksempel i form av tekstanalyse, spørreskjemaer eller intervjuer av elever, studenter eller lærere. Det innebærer at masterstudenter i fysikkdidaktikk ofte trenger å inkludere emner på UV-fakultetet i sine masteremner. Oppgaven kan være på 60 stp. (for studenter på Fysikk og astronomi) eller 30 stp. (for studenter på Lektorprogrammet).

Veiledere: Ellen K. Henriksen (e.k.henriksen@fys.uio.no ), Maria Vetleseter Bøe (m.v.boe@fys.uio.no)

Published June 7, 2019 1:39 PM - Last modified Aug. 31, 2022 8:56 AM

Supervisor(s)

Scope (credits)

60