Lag et fagdidaktisk begrunnet og utprøvd undervisningsopplegg innen et nytt fysikk-tema i skolens læreplan

I forbindelse med Fagfornyelsen av norske læreplaner vil det være stor  interesse for fagdidaktisk velbegrunnede og utprøvde undervisningsopplegg som kan brukes i skolen.

I 2020 ble lærplanreformen Kunnskapsløftet LK20 lansert, og naturfag vg1 og fysikk programfag fikk nye læreplaner. Det innebærer at noen aspekter er nye, og andre er annerledes formulert enn før. Det er viktig å utvikle gode læringsressurser til det som er nytt og annerledes.

Et konkret nytt kompetansemål er forstå begrepet fusjon og vurdere hvordan ulike grunnstoff kan dannes når stjerner lever, kolliderer og dør. En mulig fysikkdidaktisk oppgave er å utvikle og prøve ut et fagdidaktisk begrunnet undervisningsopplegg som elevene kan jobbe med for å oppnå kompetansemålet.

Et annet nytt aspekt er at elevene skal programmere i både naturfag og fysikk. Hvordan kan enkel programmering best integreres i fagene? Hvordan støtte elever med ulike forkunnskaper og ulik motivasjon? Hvilke temaer egner seg best for integrering av programmering? En fysikkdidaktisk masteroppgave kan være å utvikle et undervisningsopplegg, prøve det ut med noen elevgrupper (gjerne i samarbeid med en av UiOs universitetsskoler), modifisere opplegget og presentere en ferdig versjon som kan brukes av lærere.

Fagdidaktisk forskning benytter seg av samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, for eksempel i form av spørreskjemaer eller intervjuer av elever, studenter eller lærere. Det innebærer at masterstudenter i fysikkdidaktikk ofte trenger å inkludere emner på UV-fakultetet i sine masteremner.

Oppgaven kan være på 60 stp. (for studenter på Fysikk og astronomi) eller 30 stp. (for studenter på Lektorprogrammet).

Veiledere: Ellen K. Henriksen (e.k.henriksen@fys.uio.no ), Maria Vetleseter Bøe (m.v.boe@fys.uio.no)

Published June 7, 2019 1:41 PM - Last modified Aug. 31, 2022 8:57 AM

Supervisor(s)