På hvilke måter kan programmering brukes til å berike fysikkfaget eller naturfaget i skolen? Hva slags støtte trenger elevene når de programmerer i fagene, og hvilke utfordringer møter de? Hva er deres læringsutbytte? Hva er forholdet mellom motivasjon for faget og bruk av programmering for ulike elevgrupper? En masteroppgave innen dette feltet kan designe og prøve ut et undervisningsopplegg der programmering inngår. En annen mulighet er å studere elevenes arbeid med og respons på eksisterende opplegg.
Fagdidaktisk forskning benytter seg av samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, for eksempel i form av spørreskjemaer eller intervjuer av elever, studenter eller lærere. Det innebærer at masterstudenter i fysikkdidaktikk ofte trenger å inkludere emner på UV-fakultetet i sine masteremner. Oppgaven kan ha et omfang på 60 stp. (for studenter på Fysikk og astronomi) eller 30 stp. (for studenter på Lektorprogrammet)
Veiledere: Ellen K. Henriksen (e.k.henriksen@fys.uio.no ), Tor Ole Odden (t.o.b.odden@fys.uio.no)