Ukens forsker: Henrik Svensen

Henrik Svensen er geolog og svært glad i steiner. Han både skriver dem inn i egne bøker og dumper borti dem på fritiden. Denne uken vil han også slå et slag for fakultetets nye formidlere! Det har vært forelesningsstart ved MNKOM, ett av Svensens store hjertebarn.

Henrik Svensen utenfor Zeb-bygningen på UiO, hvor han jobber til daglig som forsker og gruppeleder i CEED (Senter for Jordens utvikling og dynamikk). Foto: Espen Haakstad/UiO

Hva er du aktuell med?
– Det er forelesningstarten til MNKOM (MNKOM-emnet ved UiO: Forskningsformidling og -journalistikk). Der er jeg foreleser og i år har vi fått hele 30 studenter til kurset. Det er veldig inspirerende! Målet er å bygge gjennomgående formidlingskompetanse fra bachelor- til mastergrad. Studentene vil få allsidig opplæring i språk, formidling, tale- og fortellingsteknikker.

Startet på "gølvet"

– Kurset er en nyskapning her på fakultetet, og oppstarten har vært annerledes enn for andre kurs, mer som en slags grasrotbevegelse. Den ble startet på "gølvet" av tidligere studenter, for å si det slik, men begynner nå å få gjennomslag!

Les hele saken på titan.uio.no

Publisert 26. jan. 2016 16:21 - Sist endret 26. apr. 2024 09:50