English version of this page

Disputas: Elin Cecilie Ristorp Aas

Ph.d.-kandidat Elin Cecilie Ristorp Aas ved Institutt for geofag, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, vil forsvare avhandlingen To mimic microbes with models: Development and application of the microbially explicit soil model MIMICS+ in cold climates for graden Philosophiae Doctor.

Foto: Elin Cecilie Ristorp Aas. Foto: UiO

Elin Cecilie Ristorp Aas. Foto: UiO

Disputas og prøveforelesning er i Auditorium 1 i Geologibygningen. I noen tilfeller vil prøveforelesning og disputas være mulig å delta på digitalt, i så fall blir det lagt ut en lenke til Zoom.

Prøveforelesning

Tirsdag 18 juni, 10:15-11:00, Aud 1, Geologibygningen:

Ecosystem services of high-latitude soils in a changing climate

Kreeringssammendrag

Mikrobielle prosesser kan stimulere og svekke karbonbinding i jordsmonnet, og kan påvirkes av klimaendringer. Tradisjonelle modeller for klimaprojeksjoner mangler en god komponent for jordkarbon. I avhandlingen er det utviklet og presenteres en jordkarbonmodell som eksplisitt representerer mikrober som bakterier og sopp. Vi viser at modellen representerer jordkarbon godt i kalde områder, og fanger opp viktige interaksjoner mellom ulike jordmikrober.

Hovedfunn

Populærvitenskapelig artikkel om Aas avhandling:

En stor usikkerhet i dagens klimaprojeksjoner er om jordsmonn vil utgjøre en netto kilde eller et netto tap for karbon i atmosfæren. Gjennom respirasjon og nedbrytning av organisk materiale kontrollerer jordmikrober, som bakterier og sopp, i stor grad utvekslingen av karbon mellom atmosfære og jordsmonn. Dette er prosesser som påvirkes av blant annet temperatur, fuktighet og næringstilgang. Til tross for deres viktige betydning, mangler tradisjonelle klimamodeller en god representasjon av de mikrobielle prosessene.

I dette doktorgradsarbeidet er det utviklet, og brukes en ny jordmodell, MIMICS+. Den bygger på en eksisterende modell (MIMICS) som representerer nedbrytning av dødt planteavfall og organisk materiale av to ulike mikrobielle grupper. Med MIMICS+ utvider vi modellens rammeverk ved å introdusere symbiotisk sopp (sopprot), en nitrogensyklus, og vertikaloppløsning. Modellen presterer like bra, eller bedre enn en tradisjonell modell når vi sammenligner med data fra norske skoger, og den fanger i store trekk opp hvordan klima og typen av planteavfall påvirker nedbrytningshastigheter. Vi viser også hvordan sopprot kan påvirke karbonlagring og respirasjon ved å konkurrere med nedbrytere om de samme næringsstoffene. I fremtiden vil MIMICS+ representere en forbedret jordmodell i den norske jordsystemmodellen (NorESM), og den vil bidra til en dypere forståelse av hvordan jordsmonn og dens mikroorgansimer responderer på klimaforandringer.

Figure: Flow diagram of the different pools (boxes) and fluxes (arrows) in the MIMICS+ model. Figure: Elin Ristorp Aas (Credit: Aas et al. 2024)

Foto og annen informasjon:

Pressefoto: Elin Cecilie Ristorp Aas, portrett; 1000px. Foto: Privat

Annet bildemateriale: Figur med beskrivelse og kreditering som spesifisert i artikkelen over, størrelse 1200px.

Publisert 4. juni 2024 10:11 - Sist endret 4. juni 2024 10:11