Globale miljøendringer og økende ressursbehov understreker den tette koblingen mellom vår moderne sivilisasjon og geovitenskapelig kunnskap. I Norge er denne koblingen særlig tydelig i skjæringspunktet mellom petroleumsnæringen og ambisjonen om å være verdensledende på miljøforvaltning. Fremtidens utfordringer krever derfor nytenkning rundt den moderne geoviterens rolle i samfunnet, og en tilsvarende nyorientering i geofagutdanningen vår.
iEarth er et samarbeid bestående av geofaglige utdannings- og forskningsinstitusjoner ved UiB, UiO, UiT og UNIS, som sammen skal jobbe for å skape studier som møter fremtidens behov. Sammen med studenter settes det fokus på undervisningsmetoder, ny teknologi og en utdanning tilpasset et fremtidig arbeidsmarked.
Mål
iEarth har fem utviklingsområder;
- Forme fremtiden – å møte morgendagens samfunnsmessige utfordringer
- Fokus på viktigheten av geovitenskapelig utdanning i møte med globale utfordringer.
- Studentenes læringsmiljø
- Fokus på studentens læringsprosess og aktiv utvikling av deres generiske ferdigheter.
- Underviserens læringsmiljø
- Fokus på å bygge en samarbeidende kultur innenfor undervisning og en evidensbasert læringspraksis.
- Feltlæring
- Fokus på de unike mulighetene og utfordringene ved feltundervisning og integrasjon av felt i en koherent læringsprogresjon.
- Alumni og formidling
- Fokus på å etablere en nær interaksjon mellom iEarth og potensielle arbeidsgivere i det private næringsliv og offentlig sektor
Samarbeid
iEarth – Senter for integrert geovitenskapelig utdanning er et nasjonalt senter og samarbeid med institutter innen geofag fra flere norske universiteter, som er:
- Universitetet i Bergen (vert)
- Universitetet i Oslo
- Universitetet i Tromsø
- University Centre at Svalbard - UNIS
Sentre for fremragende utdanning (SFU)
Senter for integrert geovitenskapelig utdanning – iEarth er et Senter for fremragende utdanning fra august 2020.
"Status som Senter for fremragende utdanning (SFU) tildeles miljøer som allerede kan vise til fremragende kvalitet og innovativ praksis i utdanningen, og som har gode planer for videreutvikling og innovasjon. Et viktig krav til sentrene er formidling av oppnådde resultater og kunnskapsspredning." Hentet fra Diku.no.
SFU-ordningen ble opprettet i 2010 og er finansiert av Kunnskapsdepartementet. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse har forvaltet ordningen siden 2019.