Dedikert til forskning på geodynamikk – Clint Conrad er tildelt Evgueni Burov medaljen for 2020

Professor Clint Conrad ved Institutt for geofag, UiO og CEED er tildelt den vitenskaplige utmerkelsen Evguene Burov Medal av International Lithosphere Program (ILP).

Clinton Phillips Conrad. Foto: Privat

Professor Clint Conrad ved Institutt for geofag, og sentralt medlem i SFF-senteret Senter for Jordens utvikling og dynamikk (CEED) ved Universitetet i Oslo har blitt tildelt utmerkelsen Evgueni Burov Medal av det International Lithosphere Program (ILP). Seremonien som normalt er under EGU-uken, ble dette året holdt online 12. mai.

Dedikert til forskning på geodynamikk

Clint Conrad er professor i geodynamikk spesielt interessert i jordas dynamiske indre med fokus på konveksjonsprosesser som påvirker jordens litosfære. Litosfæren er jordens ytre skall og består av tektoniske plater som dekker jordoverflaten.

Medaljen er tildelt “for his outstanding contributions to the studies of mantle dynamics and links to surface processes, his significant scientific leadership, and unselfish service to the scientific community.”

Clint er den tredje som får denne medaljen, og er glad for utmerkelsen, og sier:

– det er en spesiell ære å bli knyttet til den imponerende karrieren og det viktige arbeidet til Evgueni Burov gjennom denne medaljen. Imidlertid vil jeg også anerkjenne input fra mange talentfulle studenter, postdokter og andre forskere - uten deres samarbeid kunne jeg aldri ha oppnådd dette.

Opprinnelig fra Amerika, Clint Conrad har hatt stillinger ved MIT, UC Berkeley, Johns Hopkins University, University of Hawaii, for å nevne noen, og kom til CEED og Universitetet i Oslo i 2016. Han har undervist i flere emner/fagområder innen sitt forskningsfelt og underviser nå i geodynamikk ved Institutt for geofag.

Han leder også flere forskningsprosjekter, inkludert MAGPIE-prosjektet som søker å forstå landheving av Grønland når isdekket minker, og den medførende effekt det har på havnivåstigning.

Om Evgueni Burov medaljen

Medaljen blir tildelt fra International Lithosphere Program (ILP) til en vitenskapsmann for prisverdige oppnåelser midt i sin karriere, og har som mål å fremme vitenskap i høy klasse i kombinasjon med å tjene det vitenskaplige samfunn. Medaljen er oppkalt etter Evgueni Burov, en geofysiker kjent for sin entusiastiasme og evne til å samarbeide. Burov gikk plutselig bort i 2015.

ILP ble etablert for 40 år siden for å framheve og avansere grunnleggende forskning på litosfæren med det formål å danne nye konsepter om en prosessorientert forståelse av jorden.

ILP er et felles vitenskaplig program mellom IUGS - International Union of Geological Sciences og International Union of Geodesy and Geophysics.

Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 15. mai 2020 15:32 - Sist endret 7. aug. 2023 08:56