Årets forelesere 2022 ved Institutt for geofag

Gratulerer til Pål Erik Isachsen og Karianne Lilleøren som nylig ble kåret til Årets forelesere ved Institutt for geofag av studentene.  Prisen deles ut hvert år av Geofaglig Fagutvalg (GFU) på vegne av alle studentene ved instituttet.

Foto: Årets forelesere: Pål Erik Isachsen og Karianne Lilleøren ble årets forelesere for 2022 ved Institutt for geofag, kåret av studentene/GFU. Foto: Gk/UiO

Studentenes pris til årets forelesere ved Institutt for geofag ble overrakt på et arrangement i slutten av november. Tradisjonen tro ble prisen også dette året delt, og gitt til en mannlig og en kvinnelig foreleser.

Foto: Prisoverrekkingen ble gjort av GEO-studentene William Gjertsen Tønnesen og Liam McCourt, begge fra Geofaglig fagutvalg/GFU. Foto: Gk/UiO
Prisoverrekkingen ble gjort av GEO-studentene William Gjertsen Tønnesen og Liam McCourt, begge GFU. Foto: Gk/UiO

I år var det Pål Erik Isachsen og Karianne Lilleøren som fikk den ettertraktede prisen. Begge de to underviser i sentrale emner på bachelorprogrammene Geologi og geografi, og Geofysikk og klima. De to underviser også i emner på masterprogrammet i geofag, samt at de bidrar i utviklingen av utdanningen på andre måter.

Begrunnelsene for pristildelingene er gjengitt i sin helhet under, og viser at de to prisvinnerne har lagt ned en betydelig innsats i undervisningen i løpet av året. En innsats som blir lagt merke til, og som er høyt verdsatt av studentene.

Nominasjonene fra GFU for årets forelesere:

Pål Erik Isachsen

Pål Erik Isachsen, med diplomet som årets foreleser 2022, kåret av studentene/GFU. Foto: GKT/UiO
Pål Erik Isachsen med diplomet som årets foreleser 2022, kåret av studentene/GFU. Foto: GKT/UiO

Begrunnelse for nominasjon;
'Pål Erik er en tålmodig, dyktig og engasjert foreleser med en veldig god formidlingsevne. Han skaper et læringsmiljø der studentene både tør og ønsker å delta aktivt med spørsmål, tilbakemeldinger og egne idéer.

Forelesningene hans er alltid interessante med gode visuelle forklaringer og det er merkbart at han virkelig ønsker å videreføre sin kunnskap. Studentene opplever å bli hørt, lyttet til og prioritert.'

Pål Erik Isachsen er professor ved Seksjon for meteorologi og oseanografi (MetOs), Institutt for geofag.

Karianne Lilleøren

Begrunnelse for nominasjon;
'Karianne er en gledesspreder med omtanke og engasjement for sine studenter. Hun er flink til å gjøre forelesningene spennende, er en dyktig formidler, og lar aldri noen henge etter.

Foto: Stolt prisvinner, Karianne Lilleøren med diplom fra studentene, og (fra venstre) William Gjertsen Tønnesen og Liam McCourt, begge fra Geofaglig fagutvalg. Foto: Gunn Kristin Tjoflot/UiO
Stolt prisvinner, Karianne Lilleøren med diplomet for Årets foreleser 2022 fra studentene. På bildet er også (fra venstre) William Gjertsen Tønnesen og Liam McCourt, begge fra Geofaglig fagutvalg. Foto: Gunn Kristin Tjoflot/UiO

Hun fortjener prisen for sin innovative måte å undervise på, slik for eksempel "flipped-classrom" i Geohazards-kurset. Hun opererer med ulike vurderingsformer og læringsaktiviteter og skaper et miljø for å jobbe jevnt med faget over hele semesteret.
Karianne tar også imot refleksjonsnotat med tilbakemeldinger fra studentene annenhver uke, noe som tyder på at hun er åpen for innspill og lytter til studentenes ønsker, behov og idéer.'

Karianne Staalesen Lilleøren er førstelektor ved Seksjon for geodidaktikk og Seksjon for geografi og hydrologi (GeoHyd), Institutt for geofag.

Gratulerer, Pål Erik og Karianne!

Om studentenes 'Årets foreleser' pris

Geofaglig fagutvalg på vegne av studentene har som tradisjon å tildele 'Årets foreleser' prisen ved Institutt for geofag. Den gjeve prisen går til en eller flere forelesere som underviser lokalt ved instituttet i et emne som undervises enten i vår- eller høstsemesteret. Prisen har ikke blitt delt ut hvert år.

For 2021 ble prisen tildelt Ingrid Anell og Henrik Hovland Svendsen, begge Institutt for geofag. Året før der igjen, 2020, var det Anders Mattias Lundmark, GEO og Kristina Dunkel, GEO og Njord, som stakk av med prisen. I 2018 gikk prisen til professorene Lena M. Tallaksen, GEO og Bjørn Jamtveit, GEO og Njord.

Tidligere prisvinnere, en oversikt

Geofaglig fagutvalg (GFU)