English version of this page

Ny inndeling av fagseksjoner ved Institutt for geofag

Fra 1. januar 2023 er det gjennomført flere endringer i organiseringen av fagseksjonene ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo. Fire nye seksjoner er opprettet. Men ikke alt endres, tre seksjoner fortsetter som før.

Institutt for geofag vil fra og med januar 2023 ha syv faglige seksjoner. Foto: gk/GEO

Fra og med i år går Institutt for geofag fra å ha seks til å ha syv faglige seksjoner. Endringene skjer ved at det er opprettet fire nye seksjoner, som dels tar opp tråden etter en seksjon i den gamle seksjonsstrukturen, men som i tillegg organiserer de vitenskapelig ansatte i mindre og mer robuste fagmiljø.

Fire nye seksjoner

Endringene i seksjonsstrukturen medfører at de vitenskapelige ansatte i miljøgeologi nå er samlet i en egen seksjon – Seksjon for miljøgeovitenskap. Ansatte kommer hovedsakelig fra den gamle seksjonen for geologi og geofysikk. Den nye seksjonen for miljøgeovitenskap har 18 ansatte og tilknyttede personer, og seksjonen ledes av professor Helge Hellevang.

De fleste av de ansatte i fagmiljøet for geologi og geofysikk inngår fra 1. januar i – Seksjon for studier av sedimentære bassenger. Noen ansatte har imidlertidig fått ny seksjonstilhørighet til der de har mest faglig tilknytning. Den nye seksjonen for studier av sedimetære bassenger tar noen ansatte fra SFF-senteret CEED, og har tilknyttet forskningsmiljøet for CO2-lagring. Seksjonen har 40 ansatte og andre i tilknytning til seksjonen. Seksjonen ledes er professor Alvar Braathen.

Ansatte fra tidligere GEO-PGP inngår nå med flere andre i – Seksjon for jordskorpens prosesser. Her samles ansatte som arbeider med forskning og undervisning på prosesser i jordskorpen, inkl. petrologi og mineralogi, jordskjelv og vulkanisme. Seksjonen har en tett tilknytning til Njord, som er et tverrfaglig  forskningssenter for geofag og fysikk ved MN-fakultetet. Seksjonen har 18 ansatte og andre tilknyttede personer, og ledes av professor Luca Menegon.

Fra og med høsten 2023 kommer et nytt Senter for fremragende forskning (SFF); Centre for Planetary Habitability – PHAB, som skal forankres som en seksjon ved Institutt for geofag. Senteret skal ledes av professorene Trond Helge Torsvik og Stephanie Werner.

Men ikke alle de faglige seksjonene endres. Seksjonene for Meteorologi og oseanografi (MetOs), Geografi og hydrologi (GeoHyd), og Geodidatikk er ikke endret. CEED som er en seksjon og SFF-senter, vil avsluttes som senter 1.3.

En mer fremtidsrettet organisering

Endringene for seksjonsstrukturen ble vedtatt sent i november 2022. Et av prinsippene bak endringene som nå er gjort var at en seksjon ikke skulle ha for mange vitenskaplige ansatte. Spesielt Geologi og geofysikk (GoG) var en stor seksjon som ble restrukturert, bl a. ved å opprette en egen seksjon i miljøgeovitenskap.

Instituttleder Bernd Etzelmüller peker på flere fordeler med reorganiseringen:

– Dette er tilpassinger som gjør oss bedre rustet til samarbeid om forskning og innen utdanningen. Den sikrer også at vi får på plass en god seksjonsstruktur med noenlunde homogene fagmiljøer i størrelse. Vi på geofag er jo spredd over fire bygninger på Campus, noe som selvsagt er en utfordring, sier instituttleder Bernd Etzelmüller.

Involvering er viktig

I prosessen har ledelsen forankret endringene ved å involvere de ansatte mest mulig. Endringene har blitt diskutert fortløpende på seminar, allmøter og i andre fora, opplyser Etzelmüller som er godt fornøyd med endringene som nå er implementert.

Høsten 2023 kommer en ny endring i seksjonsstrukturen ved instituttet. Da blir Institutt for geofag vert for et nytt SFF-senter; Centre for Planetary Habitability – PHAB, som blir en ny seksjon og ersatter seksjonen for CEED.

Les om PHAB her: Tildeling SFF-støtte til Centre for Planetary Habitability – PHAB

Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 2. feb. 2023 13:48 - Sist endret 2. feb. 2023 13:48