English version of this page

Regine Hock er blitt æresdoktor ved Uppsala universitet

Professor og glasiolog Regine Hock ved Institutt for geofag er oppnevnt til æresdoktor ved Uppsala Universitet. Det blir hun for lang og tro innsats for forskning på isbreer, mellom annet for å ha  utviklet modeller for beregning og prognoser for hvor mye verdens isbreer smelter.

Regine Hock, professor ved Institutt for geofag UiO er tildelt et æresdoktorat ved Uppsala universitet. Foto: Privat

Uppsala universitet har nå oppnevnt professor og glasiolog Regine Hock ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo til æresdoktor ved teknisk-naturvetenskapliga fakulteten, Uppsala universitet. Hock har tidligere vært gjesteprofessor ved universitetet med tilknytning til Department of Earth Sciences. Hock kom til UiO i 2020 fra University of Alaska, Fairbanks (UAF).

Hock er en av ni nye hedersdoktorer som ble utnevnt i oktober 2022. Det er fakultetene ved Uppsala universitetet som utnevner æresdoktorer, og for Regine Hock er denne begrunnelsen gitt:

"Regine Hock är professor vid universitetet i Oslo. Hon är glaciolog och har bidragit med modeller för att beräkna hur mycket världens glaciärer smälter av, och prognoser för hur snabbt de kommer att smälta av i framtiden. Med sin unika erfarenhet av massbalansmodeller ledde hon IPCCs arbete med att beskriva statusen för snö och ismassorna i världens högfjällsområden. Hock har under en lång tid varit anknuten till institutionen för geovetenskaper, som forskare och gästlärare och som gästprofessor."

Foto: Regine Hock er nå æresprofessor ved Uppsala universitet, her står hun sammen med professor Veijo Pohjola som var hennes vert under tildelingsseremonien. Foto: Privat
Regine Hock er nå æresdoktor ved Uppsala universitet, her står hun sammen med professor Veijo Pohjola som var hennes vert under tildelingsseremonien. Foto: Privat

Selve utdelingen skjedde på en høytidelig tildelingsseremoni i Universitetshusets Aula på Uppsala universitet, med en påfølgende bankett på Uppsala slott, fredag 27. januar 2023.

Kolleger ved Institutt for geofag gratulerer!

Les hele nyheten om tildelingen på Universitetet i Uppsala sine nettsider:

Nya hedersdoktorer vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten

Om Uppsala universitet og hedersdoktorat

Uppsala universitet er et anerkjent svensk universitet med historie tilbake til 1477, og dermed er det Nordens eldste universitet. Universitetet hadde i 2021 omlag 52 000 studenter. Universitetet i Uppsala består av ni fakulteter.

Hedersdoktor (æresdoktor), doctor honoris causa, er en tittel som blir tildelt personer som har gjort fremstående vitenskaplig innsats eller på et annet sett fremmet forskningen ved universitetet.

Publisert 28. feb. 2023 16:44 - Sist endret 6. mars 2023 11:39