English version of this page

Forskere fra UiO:GEO sterkt representert på EAGE Annual 2024 i Oslo

En av de største europeiske konferansene i geovitenskap, EAGE, ble nylig arrangert i Norge. Forrige gang var for 20 år siden. Forskere fra Institutt for geofag, UiO var sterkt representert på konferansen.

Foto: Noen av deltagerne fra Institutt for geofag: Fra venstre: Owen Huff, Mohammad Masoudi, Sian Evans, Nora Holden, Aurora Machado Garcia og Tereza Mosociova ved EAGEs kveldsevent og avslutning på Bygdøy. Foto: Richard Crichton

I år var det Norge som hadde privilegiet av å være vertsland for den internasjonale konferansen EAGE Annual 2024, og ble holdt fra 10. til 13. juni i Oslo. Siste gang var for 20 år siden. Årets tema for konferansen var – Technology and talent for a secure and sustainable energy future. Vertsinstitusjonen var Equinor, og årets konferanse var 85. gang EAGE Conference & Exhibition har blitt arrangert.

På programmet var utstillinger, workshops, kortvarige kurs, feltturer og aktiviteter for samfunn og studenter. Institutt for geofag markerte seg sterkt på konferansen, med flere professorer, forskere, postdoktorer, PhD- og masterstudenter som bidragsytere og deltagere på konferansen.

Foto: UiO-postdoktor Sian Evans presenterer sitt foredrag i økten om strukturell geologi om CO2-lagring. Foto: Enry Sihombing

Bidrag fra UiO på EAGE Oslo 2024

Seksjon for studier av sedimentære bassenger ved Institutt for geofag og UiOs bidrag dekket et bredt spekter, fra unge forskere med presentasjoner av Sian Evans om strukturelle risikoer for CO2-lagring, Torsten Hundebol Hansen om utvikling av forkastninger, Mohammad Nooraiepour om fluidstrøm i basaltiske bergarter, og Owen Huff om seismisk prosessering ved bruk av maskinlæring.

Foto: Postdoktor Mohammad Masoudi, Institutt for geofag, med posteren omhandlende saltutfelling under CO2-injeksjon på posterområdet på EAGE Annual 2024. Foto: Sian Evans

I tillegg deltok Simon Blondel og Mohammad Masoudi i diskusjoner om sin posterpresentasjon om screening av grenser i geologiske bassenger og saltutfelling under en CO2-injeksjon.

Også seniorstaben ved Institutt for geofag, professorene Anita Torabi og Nazmul Haque Mondol, var sterke bidragsytere og engasjerte seg under EAGE Oslo 2024.

Professor Anita Torabi med hjelp av Elin Skurtveit, NGI og førsteamanuensis II/UiO ledet workshopen: "Unveiling the Unseen: Embracing AI’s Power in Interpretation", og workshop om: "Fault characterization challenges and recent advances". Torabi var også leder av sesjonen "Outcrop analogues" under konferansen, og var også med å lede feltturen: Field trip: 1: fault and folds in Oslo region.

I tillegg bidro professor Nazmul Haque Mondol som leder av en sesjon, han holdt foredrag og hadde en posterpresentasjon. Sverre Planke, som er professor II, og CEO for VBER, holdt et foredrag med tittel: "Monolitten: A Neoproterozoic Granite from Halden" på konferansen.

En konferanse og et knutepunkt for utveksling av banebrytende forskning

Konferansen med over 5 200 deltakere hadde deltakere fra et bredt spekter av interessegrupper, inkludert energibransjen, universiteter og forskningsinstitusjoner over hele verden. Konferansestedet var Nova spektrum i Lillestrøm, og dette ble et sentrum for utveksling av banebrytende forskning og teknologiske fremskritt innen sub-surface geovitenskap og ingeniørfag.

Foto: Owen Huff, Nora Holden and Mohammad Nooraiepour diskuterer en live-demonstrasjon av CO2-lagring i utstilliingsområdet for konferansen i Nova spektrum, Lillestrøm. Foto: Sian Evans
Owen Huff, Nora Holden og Mohammad Nooraiepour diskuterer en live-demonstrasjon av CO2-lagring i utstilliingsområdet for  EAGE Annual 2024, Nova spektrum, Lillestrøm. Foto: Sian Evans

I tillegg til et omfattende faglig program med oppimot 20 parallelle økter, hadde deltakerne muligheten til å delta på ulike andre arrangementer. Dette inkluderte live demonstrasjoner av CO2-lagring i utstillingen, paneldebatter, CV-verksteder og konkurranser, og det omfattende programmet sikret at det aldri var et kjedelig øyeblikk.

Konferansens høydepunkt var en kveld med et dykk inn i norsk kultur, med mat, drikke og underholdning på Bygdøymuseene. Denne minneverdige opplevelsen skapte en positiv avslutning på en begivenhetsrik uke for alle involverte på årets konferanse.

Mer om EAGE Oslo 2024 konferansen se: eageannual.org

Mer om EAGE (European Association of Geoscientists and Engineers) se: eage.org