Klima og Bærekraft: Fremtidens utfordringer og løsninger

Ta emnet 'GEO1000 – Klima og bærekraft: Naturlige prosesser og menneskets påvirkning' for en helhetlig innføring i klima og bærekraft! Emnet undervises nå i høst ved Institutt for geofag, UiO. Du trenger ikke realfagsbakgrunn for å ta emnet. Søk nå!

UiO-emnet GEO1000: Klima og Bærekraft: Klima og Bærekraft – GEO1000 (10 STP): Lær om jordas utvikling, klimasystemet, klimaendringer, bærekraft og om menneskelig påvirkning på klima og mulige tiltak. Det trengs ikke realfaglig bakgrunn for å søke emnet. Bli en del av løsningen – forstå klima, påvirk fremtiden. Foto: Jarli & Jordan/UiO

Emnet ‘GEO1000 – Klima og bærekraft: Naturlige prosesser og menneskets påvirkning’ tilbys nå høsten 2024 ved Institutt for geofag ved Universitetet i Oslo. Med 10 studiepoeng fyller du din kompetanse på klima og bærekraft i studier og i arbeidslivet.

Emnet er et tverrfaglig initiativ fra ulike fagmiljø ved Institutt for geofag. Emnet er på bachelornivå og gir 10 studiepoeng. Du får undervisning av forskere på fagområdet.

Åpent for alle interesserte

Det trengs ikke spesielle forkunnskaper og realfaglig bakgrunn for å ta emnet. Alle interesserte i å lære mer om klimasystemet, bærekraft og hvordan det hele henger sammen i et større perspektiv, kan søke på og ta dette emnet.

Det er nok at du har generell studiekompetanse for å søke på emnet. I tillegg må du ha en aktiv studierett ved Universitetet i Oslo. Det er mulig å ta emnet som enkeltemnestudent.

Få en bred kunnskapsplattform

Emnet gir en bred og helhetlig innføring i klimasystemet. Du vil lære om hvordan utslipp og arealendringer har endret energibalansen til jorda og dermed påvirket klimaet,  virkningene av klimaendringene, og mulige tiltak for å redusere utslipp eller dempe skadelig effekter.

Tar du dette emnet vil du også få en introduksjon til både teknologiske, økonomiske, politiske og etiske aspekter ved klimaendringer og tiltak. En slik bred tilnærming kan være interessant for flere fagretninger og interesser blant studentene på emnet, som igjen kan gi gode muligheter for diskusjon og samarbeid blant studentene.

Hva vil du lære?

Emnet er tverrfaglig, ble lansert i 2022 og går hver høst. Emnet gir en bred og helhetlig innføring, og du vil mellom annet lære om:

• Forstå klimasystemet: Få innsikt i mekanismene som styrer Jordas klima.
  • Historisk perspektiv: Lær om jordas klimautvikling gjennom tidene.
  • Klimaendringer i dag: Forstå dagens utfordringer knyttet til klimaendringer.
  • Tiltak og løsninger: Utforsk mulige teknologiske, økonomiske, og politiske tilnærminger for å redusere utslipp og tilpasse oss endringene.
  • Geofagets rolle: Oppdag hvordan geofag bidrar til en bærekraftig fremtid.

I undervisningen på emnet vil du også selvsagt få en innføring i FNs bærekraftsmål.

Du kan lese mer om emnets innhold og om hva du lærer på emnet på emnebeskrivelsen på nettsidene for studier.

Forelesninger og gruppeundervisning

Undervisningen er spennende og variert, og vil bestå av 4 forelesningstimer og 2 gruppetimer per uke på høstsemesteret. Du kan allerde nå se detaljert timeplan for emnet på nettsidene for GEO1000.

Det er lagt inn praktiske øvelser som eksempel, og vi vil bruke øvelser basert på spillteori med fokus på hindringer som gjør det vanskelig å løse et globalt problem slik som klimaendringer. Det er lagt opp til samarbeid med andre medstudenter underveis i emnet, slik som gruppearbeid og felles presentasjoner.

Interessert i å søke?

Se emnebeskrivelsen for mer informasjon om innhold, undervisning, opptak og søknadsfrist for emnet.

GEO1000 – Klima og bærekraft: Naturlige prosesser og menneskets påvirkning

Er du interessert i mer informasjon om emnet? Send en e-post til faglig kontaktperson for emnet Terje Koren Berntsen (kontaktinfo).

Velkommen til å søke emnet!

Bilde av framsida for brosjyre GEO1000, nytt emne frå hausten 2022; Klima for alleSe også:

Brosjyren: Klima for alle? (pdf) | Tilgjengelig som poster (pdf)

Emneord: Klima, Klimaendringer, bærekraft Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 8. aug. 2024 14:04 - Sist endret 8. aug. 2024 15:58