English version of this page

UiO vert for årlig møte for prosjekt om klimaendringer og forvaltning av økosystemer i Malawi og Tanzania

Institutt for geofag, Universitetet i Oslo (UiO) arrangerte nylig årmøtet for forskningsprosjektet "Klimaendringer og forvaltning av økosystemer i Malawi og Tanzania", et NORHED II-prosjekt. Deltagerne fra universitetene i Oslo, Malawi, Mzuzu og Dar es Salaam hadde fem innholdsrike og produktive dager i et sommerlig Oslo.

Foto: Noen av deltakerne på det årlige møtet for NORHED II-prosjektet "Klimaendringer og forvaltning av økosystemer i Malawi og Tanzania" i Oslo. Bildet er tatt foran Reenskaug Hotel, Drøbak. Foto: Privat.

Institutt for geofag arrangerte det årlige møtet for NORHED II-prosjektet "Klimaendringer og forvaltning av økosystemer i Malawi og Tanzania", fra 16. til 21. juni i Oslo.

Dette prosjektet er et samarbeid som involverer forskere fra universiteter og samarbeidspartnere i Norge og Afrika, og det er finansiert av NORAD i NORHED II-programmet.

Bærekraftig forvaltning av vannressurser og sårbare økosystemer

Forskningsprosjektet er organisert rundt mål for forståelse, forbedring og bedre forvaltning av vannressurser og sårbare økosystemer på den ene siden, og bygging av kapasitet på den andre.

Det overordnede målet er å styrke forskningskapasiteten og evnene ved institusjoner i Malawi og Tanzania til å utføre virkningsfull forskning som fører til positive endringer i politikk/praksis for bærekraftig forvaltning av vannressurser og sårbare økosystemer, som er sårbare for klimaendringer og lokale menneskeskapte aktiviteter, og å sikre at denne kapasiteten opprettholdes også etter prosjektet.

Foto: Styringsgruppen og personer sentrale i prosjektet; stående fra venstre; Chong-Yu Xu, Brighton Chunga, Cosmo Ngongondo, Anita Sørlie, Joel Nobert, Lena M. Tallaksen, Noel Chitha Msowoya, og Edmind Mabhuye ved Institutt for geofag, UiO, 21. juni. Foto: Gunn Kristin Tjoflot/UiO

Forskningsprosjektet er ledet av Chong-Yu Xu, professor i hydrologi ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo. Finn mer informasjon om prosjektet her: Climate Change and Ecosystems Management in Malawi and Tanzania.

Med vann og økosystemer på dagsordenen

Deltakerne hadde en innholdsrik dagsorden denne uken. På programmet sto presentasjoner av prosjektresultater, diskusjoner om aktuelle problemstillinger i prosjektet, presentasjoner fra PhD-forskere og masterstudenter, nettverksaktiviteter og veiledning. Totalt 8 ph.d. studenter og 20 masterstudenter har mottatt stipend fra prosjektet. Også ansatte fra NORHED II-administrasjonen og økonomiansvarlige ved UiO deltok i deler av programmet; Tone Hoff Karabiyik, Ellen Ness Malm, Madeleine Olsnes Fredriksen, Hema Awasthi.

Møtet hadde nær 30 deltakere, både fra prosjektets akademiske stab og studenter. Prosjektinstitusjonene hadde 10 deltakere fra Universitetet i Oslo, men også langveisfarende deltakere fra Universitetet i Malawi (7), Universitetet i Mzuzu (5) og Universitetet i Dar es Salaam (7).

Det ble også gjennomført online presentasjoner og diskusjoner for de som planla, men ikke kunne komme til møtet på grunn av forsinket visum og/eller andre grunner. Anita Sørlie, seniorkonsulent ved Institutt for geofag, var den administrative koordinatoren og sentral i planleggingen av møtet.

Fra gruppearbeid og diskusjoner til feltekskursjon til Norges mest vannrike elv.

Gruppearbeid og diskusjoner fungerte også som fruktbare arenaer der deltakerne kunne dele informasjon om sitt arbeid og kunnskap oppnådd gjennom prosjektets forskning i de deltakende landene.

En dag var det også ekskursjoner som ble gjennomført nedstrøms Glomma, med målå besøke Solbergfoss kraftverk og høre om vannressursforvaltningsprosjekter i Norge. Feltekspedisjonene ble ledet av Prof. Em. Nils Roar Sælthun fra UiO. Glomma-elva er Norges lengste og mest vannrike elv, med et nedbørfelt på 42000 km2.

En annen feltekspedisjon gikk til Øyeren, hvor gruppen fikk en innføring i reguleringen av innsjøen, flomproblematikk, deltaet (Svellet) og økologien til innsjøen.

Feltekskursjon til Glomma: Elva Glomma sør i Norge har flere vannkraftverk langs elveløpet, og er Norges lengste elv med over 600 km lengde. Dette er Sarpsfossen og Hafslund kraftverk. Et annet kraftverk i elva er ved Solbergfoss. Foto: gk/UiO

Deltakende medlemmer i prosjektet

Universitetet i Oslo, Institutt for geofag, var vertskap for det årlige møtet 16.-21. juni 2024 i Oslo. Flere institusjoner deltar i prosjektet, og er:

* Les en nyhetsartikkel fra University of Malawi om møtet: UNIMA researchers visit Norway for NORAD NORHED II Project Meeting

Acknowledgement

Prosjektet er finansiert av Direktoratet for Utviklingssamarbeid (NORAD), gjennom det norske NORHED II programmet.

Av Gunn Kristin Tjoflot/UiO
Publisert 27. juni 2024 12:09 - Sist endret 27. juni 2024 12:21